Page 179 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 179
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
Kurum, gelen başvuruları titizlikle inceleyerek, öncelikle idareleri dostane çözüme davet
etmektedir. 32
KDK’ya gelen başvurularda, bilgi edinme taleplerine idarelerin çoğunlukla, 4982
sayılı Kanunda yer alan istisnai durumları gerekçe gösterdiği görülmüştür. KDK
tarafından yapılan incelemelerde, idarelerin bu yaklaşımının hukuka uygun olmadığı
değerlendirmesi yapılmakla birlikte, bazı başvurularda idarenin gerekçelerinin yerinde
olduğu değerlendirilmiştir.
Bunun yanında, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na atıfla kişisel veri,
özel hayatın ihlali gibi gerekçelerin de öne sürüldüğü tespit edilmiştir. KDK’nın bu
yöndeki başvurularla ilgili yaklaşımı; kişisel verilerin ve özel hayatın ihlali sağlanmadan,
talep edilen bilgi ve belgelerin erişimine sunulması şeklinde olmuştur. 33
Diğer yandan, bazı bilgi edinme başvurularında, idarelerin ellerinde olan bilgi ve
belgeleri başvuranlarla paylaşmadıklarını tespit edilmiştir. Yine, 4982 sayılı Kanunun
25’inci maddesindeki kurum içi düzenlemeler gerekçe olarak öne sürülmektedir.
Ancak, bilgi edinme başvurusunun anılan madde uyarınca reddedilebilmesi için
talebin “kamuoyunu ilgilendirmeyen” ve “kurum ve kuruluşların sadece kendi personeli
ile kurum içi uygulamalarına ilişkin düzenlemelere” ilişkin olması gerektiği; ancak bu
iki şartın gerçekleşmesi halinde talebin bilgi edinme hakkının kapsamı dışında kalacağı
anlaşılmaktadır.
KDK, bu yöndeki başvurularla ilgili olarak yaptığı incelemelerde, idarenin görevi gereği
elinde olması gereken bilgilerden olan ve 4982 sayılı Kanunun istisna hükümleri arasında
kalmayan istatistiki bilgilerin talep edenlerle paylaşılması noktasında gerekli hassasiyetin
gösterilmesi şeklinde kanaat bildirmektedir. Özellikle toplumun genelini ilgilendirecek
meselelerde idarelerden, daha katılımcı bir anlayış sergilemeleri, sağlanacak şeffaflığın
getireceği kamu yararını gözetmeleri ve bu yöndeki bilgi edinme başvurularını
reddetmemeleri beklenmektedir. 34
7.1.4 Milli Savunma Hizmetleri ve Askerlerle İlgili Uygulamalar
Bu başlık altında; aile yardımı ödeneği, yolluk, sözleşme feshi nedeniyle tazminat
talepleri, mazeret tayini, görevde yükselme sınavı açılması, kurumlar arası geçiş, unvan
değişikliği, göreve iade, şehit sayılma, şehit mezar yeri tespiti, askeri sosyal tesislerden
yararlanma, askerlik tecili, kademe/derece ilerlemesi düzeltilmesi, disiplin soruşturması,
32 2022/11952 numaralı başvuru hakkında verilen 06.10.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/5769
numaralı başvuru hakkında verilen 26.04.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/794 numaralı başvuru
hakkında verilen 13.04.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/4351 numaralı başvuru hakkında verilen
13.06.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı
33 2021/1144 numaralı başvuru hakkında verilen 04.07.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/5886 numaralı
başvuru hakkında verilen 18.08.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/339 numaralı başvuru hakkında verilen
09.06.2022 tarihli Tavsiye Kararı
34 2022/928 numaralı başvuru hakkında verilen 11.08.2022 tarihli Tavsiye Kararı
178 2022 YILLIK RAPOR