Page 179 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 179

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 Kurum, gelen başvuruları titizlikle inceleyerek, öncelikle idareleri dostane çözüme davet
                 etmektedir. 32

                 KDK’ya gelen  başvurularda, bilgi edinme taleplerine  idarelerin çoğunlukla, 4982
                 sayılı Kanunda yer alan istisnai durumları gerekçe gösterdiği görülmüştür. KDK
                 tarafından yapılan incelemelerde, idarelerin bu yaklaşımının hukuka uygun olmadığı
                 değerlendirmesi yapılmakla birlikte, bazı başvurularda idarenin gerekçelerinin yerinde
                 olduğu değerlendirilmiştir.

                 Bunun yanında, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na atıfla kişisel veri,
                 özel hayatın ihlali gibi gerekçelerin de öne sürüldüğü tespit edilmiştir. KDK’nın bu
                 yöndeki başvurularla ilgili yaklaşımı; kişisel verilerin ve özel hayatın ihlali sağlanmadan,
                 talep edilen bilgi ve belgelerin erişimine sunulması şeklinde olmuştur. 33

                 Diğer yandan, bazı bilgi edinme başvurularında, idarelerin ellerinde olan bilgi ve
                 belgeleri başvuranlarla paylaşmadıklarını tespit edilmiştir. Yine, 4982 sayılı Kanunun
                 25’inci  maddesindeki  kurum  içi  düzenlemeler  gerekçe  olarak  öne  sürülmektedir.
                 Ancak, bilgi edinme başvurusunun anılan madde uyarınca reddedilebilmesi için
                 talebin “kamuoyunu ilgilendirmeyen” ve “kurum ve kuruluşların sadece kendi personeli
                 ile kurum içi uygulamalarına ilişkin düzenlemelere” ilişkin olması gerektiği; ancak bu
                 iki şartın gerçekleşmesi halinde talebin bilgi edinme hakkının kapsamı dışında kalacağı
                 anlaşılmaktadır.
                 KDK, bu yöndeki başvurularla ilgili olarak yaptığı incelemelerde, idarenin görevi gereği
                 elinde olması gereken bilgilerden olan ve 4982 sayılı Kanunun istisna hükümleri arasında
                 kalmayan istatistiki bilgilerin talep edenlerle paylaşılması noktasında gerekli hassasiyetin
                 gösterilmesi şeklinde kanaat bildirmektedir. Özellikle toplumun genelini ilgilendirecek
                 meselelerde idarelerden, daha katılımcı bir anlayış sergilemeleri, sağlanacak şeffaflığın
                 getireceği kamu yararını gözetmeleri ve bu yöndeki bilgi edinme başvurularını
                 reddetmemeleri beklenmektedir. 34

                 7.1.4 Milli Savunma Hizmetleri ve Askerlerle İlgili Uygulamalar

                 Bu başlık altında; aile yardımı ödeneği, yolluk, sözleşme feshi nedeniyle tazminat
                 talepleri, mazeret tayini, görevde yükselme sınavı açılması, kurumlar arası geçiş, unvan
                 değişikliği, göreve iade, şehit sayılma, şehit mezar yeri tespiti, askeri sosyal tesislerden
                 yararlanma, askerlik tecili, kademe/derece ilerlemesi düzeltilmesi, disiplin soruşturması,
                 32    2022/11952 numaralı başvuru hakkında verilen 06.10.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/5769
                 numaralı başvuru hakkında verilen 26.04.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/794 numaralı başvuru
                 hakkında verilen 13.04.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı, 2022/4351 numaralı başvuru hakkında verilen
                 13.06.2022 tarihli Dostane Çözüm Kararı
                 33    2021/1144 numaralı başvuru hakkında verilen 04.07.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/5886 numaralı
                 başvuru hakkında verilen 18.08.2022 tarihli Tavsiye Kararı, 2022/339 numaralı başvuru hakkında verilen
                 09.06.2022 tarihli Tavsiye Kararı
                 34    2022/928 numaralı başvuru hakkında verilen 11.08.2022 tarihli Tavsiye Kararı


             178 2022 YILLIK RAPOR
   174   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184