Page 230 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 230

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU




               Görüldüğü üzere, somut olayda prim borçlarının ertelenmesi ve faiz alınmaksızın
               taksitlendirilmesi uygulaması, prim borçlarının ait oldukları dönem itibarıyla yaşanmakta
               olan yangın afeti nedeniyle amme borçlusunun içinde bulunduğu zor durumun etkilerini
               azaltmaya yöneliktir. Gerçekten de gerek 5510 sayılı Kanun’un 91’inci maddesi gerekse
               6183 sayılı Kanun’un 48’inci maddesi, genel hayatı etkileyen afet durumlarında afetten
               etkilenen işverenlere yardımcı olmak üzere getirilmiş düzenlemelerdir.

               Şu halde, afetlerin yaşanabileceği gerçekliğinden hareketle amme borçlularına yardımcı
               olmak amacıyla getirilmiş söz konusu düzenlemelerin uygulanmasında idareden
               beklenen, bu amacın gerçekleşmesini sağlamaya yönelik gerekli iş ve işlemlerin
               yapılmasıdır. Belirtmek gerekir ki, afet nedeniyle taksitlendirme işlemleri amme
               borçlusunun  belli  şartlara  sahip  olmasına,  teminat gibi  bazı  yükümlülükleri  yerine
               getirmesine bağlı tutulmaktadır. Yine taksitlendirme şartlarına uyulmaması durumunda
               idarenin, amme alacağını cebren tahsil yetkisi her zaman mevcuttur. Dolayısıyla
               amme borçlusundan afet nedeniyle ödeme planına bağlanan borçlarını vade tarihinde
               ödemesi beklenirken, idarenin de bu ödeme planına bağlı kalındığı sürece diğer
               tahsil  yöntemlerine  başvurmaması  hukuk  devleti  ilkesinin  gereği  olarak  karşımıza
               çıkmaktadır. Aksi yöndeki bir uygulama, ödeme planına uygun hareket ettiği halde
               amme borçlusunun her zaman cebren tahsile muhatap olmasına neden olacağından
               hukuki güvenlik ilkesinin ihlali anlamına gelecektir. Son olarak, Kurumun prim
               alacaklarını işverenlere olan borçlarından mahsup etmek suretiyle tahsil etmesinin ve
               bu bağlamda sağlık hizmet sunucularının Kuruma olan borçlarının, Kurum nezdinde
               tahakkuk etmiş alacaklarından mahsup edilerek tahsilinin mümkün olduğu görülmekle
               birlikte, işveren taksitlendirme şartlarına uygun davrandığı sürece yukarıda yer verilen
               gerekçelerle  afet nedeniyle taksitlendirmeye tabi tutulan prim borçlarının doğrudan
               Kurum nezdindeki alacaklarından tahsil edilmesine hukuken imkân bulunmamaktadır.

               Kurumumuzca yapılan değerlendirmeler neticesinde; afet nedeniyle taksitlendirme
               yapılarak  ödeme planına bağlanan  prim borçlarının ödeme tarihleri beklenmeden
               doğrudan işverenin Kurum nezdindeki alacağından tahsil edilmesine yönelik Kurum
               işleminin hukuka ve hakkaniyete aykırı olduğu sonuç ve kanaatine varılarak, başvuranın
               afet nedeniyle taksitlendirilen prim borçlarının tahsilinde, ödeme planına bağlı
               kalınarak işlem tesis edilmesi hususunda Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığına
                                    87
               tavsiyede bulunulmasına  karar verilmiştir.
               Bilindiği üzere zorunlu sigortalılık ilkesi genel sağlık sigortalılığı yönünden de geçerli
               olup; 5510 sayılı Kanun hükümleri uyarınca Türkiye’de ikameti bulunan kişilerin genel
               sağlık sigortalısı olması zorunludur. Öte yandan genel sağlık sigortalılığı da, Kanun’da
               yer alan şartların vuku bulması halinde başlamakta veya sona ermektedir.


               87   2022/4234 numaralı başvuru hakkında verilen 11.08.2022 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  229
   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235