Page 241 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 241
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
bulunduğunu, ailesinin Kayseri ilinde ikamet ettiğini, yaklaşık 2 yıldır engel durumu ve
ailesinden ayrı kalması nedenleriyle Kayseri iline naklini talep ettiğini ancak olumsuz
sonuç aldığını belirterek Kayseri iline naklinin yapılmasını talep ettiği başvurusu
kapsamında yapılan inceleme ve araştırma sonucunda; başvuru sahibinin %45 oranında
engelinin bulunması ve ailesinin Kayseri ilinde ikamet etmesi nedeniyle Kayseri iline
naklen tayinini talep ettiği ancak idare tarafından kadro imkânları ve ihtiyaçlar dâhil
hiçbir sebep sunulmaksızın sadece başvuranın sürekli işçi olması nedeniyle nakil hakkı
bulunmadığına ilişkin mevcut yasal düzenlemeler gerekçe gösterilerek söz konusu tayin
talebinin uygun görülmediği anlaşılmıştır. Ancak engellilere yönelik özel düzenleme
getiren 5620 sayılı Kanun’un Ek 2’nci maddesi mevcut olup, ayrıca belirtilen durumlar
için davalı idarenin imzaladığı Toplu İş Sözleşmesinde de kadro imkânları ve ihtiyaçlar
dikkate alınarak nakil yapılacağı ifade edilmektedir. Başvuru sahibinin kendisinin
engel durumu ve ailesinin Kayseri ilinde ikamet etmesine dayalı olarak kurum içinde
yer değiştirme talebinde bulunabileceği dikkate alındığında hakkaniyet ilkesi ve sosyal
devlet olmanın bir gereği olarak başvuranın yer değişikliği talebinin değerlendirilmesi
gerektiği kanaatine varılmıştır. Hakkaniyet ilkesi kapsamında bir hukuk kuralının somut
olaya uygulanmasında ortaya çıkan sonucun adil olması amaçlanmaktadır. Düzenleyici
hukuk kuralına uygun olarak tesis edilen işlem, özünde hukuka uygun olmasına karşın,
özellikle başvuru yapılan ilin tayin talebinde bulunulan ve eleman açığı bulunan yer
ile aynı olması nedeniyle, somut olayda hakkaniyete aykırı sonuçlar doğurma tehlikesi
taşımaktadır denilerek başvuranın mağduriyetinin giderilmesi hususunda Tavsiye
98
Kararı verilmesine karar verilmiştir.
Kurumumuza yapılan bir başka başvuruda ise başvuran, Sağlık Bakanlığına bağlı bir
hastanede 4/D kadrosunda güvenlik görevlisi olarak görev yaptığını, yetkili sendika ve
Sağlık Bakanlığı arasında imzalanan Toplu İş Sözleşmesinde göre işçinin 4 yıllık örgün
eğitim yapan bir fakülteyi kazanması durumunda çalıştığı kurumun personel durumuna
göre “idarenin uygun görmesi halinde okulun olduğu şehre nakli gerçekleştirilir”
düzenlemesine istinaden 4 yıllık örgün eğitim yapan bir fakülteyi kazandığını; eğitimine
devam etmek için nakil talebinde bulunduğunu; ancak 696 sayılı Kanun Hükmünde
Kararname gerekçe gösterilerek ret cevabı verdiklerini; halbuki İŞKUR üzerinden işe
giren sürekli işçilere eğitim gerekçesiyle nakil hakkı verildiğini ifade ve iddia ederek
Anayasa ve toplu iş sözleşmesi hükümlerinin uygulanarak okulunun bulunduğu ile
naklinin yapılması talebinde bulunmuştur.
Kurumumuz tarafından başvuru hakkında yapılan inceleme neticesinde, yürürlükte
olan ve işyerindeki tüm sürekli işçileri kapsayan Toplu İş Sözleşmesi gereği, öğrenim
sebebiyle işyeri değişikliği talebinde bulunan işçinin bu durumu belgelendirmesi
durumunda, idarenin söz konusu talebi, öğrenim hakkı çerçevesinde işçilerin nakil
hakları bulunmadığı gerekçesiyle reddetmeden önce boş kadro ve imkânları dikkate
alarak değerlendirme yapması gerektiği hususunda, Sağlık Bakanlığına tavsiyede
99
bulunulmuştur.
98 2021/19426 numaralı başvuru hakkında verilen 15.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı
99 2021/18453 numaralı başvuru hakkında verilen 18.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı
240 2022 YILLIK RAPOR