Page 241 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 241

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 bulunduğunu, ailesinin Kayseri ilinde ikamet ettiğini, yaklaşık 2 yıldır engel durumu ve
                 ailesinden ayrı kalması nedenleriyle Kayseri iline naklini talep ettiğini ancak olumsuz
                 sonuç aldığını belirterek  Kayseri iline naklinin yapılmasını  talep ettiği başvurusu
                 kapsamında yapılan inceleme ve araştırma sonucunda; başvuru sahibinin %45 oranında
                 engelinin bulunması ve ailesinin Kayseri ilinde ikamet etmesi nedeniyle Kayseri iline
                 naklen tayinini talep ettiği ancak idare tarafından kadro imkânları ve ihtiyaçlar dâhil
                 hiçbir sebep sunulmaksızın sadece başvuranın sürekli işçi olması nedeniyle nakil hakkı
                 bulunmadığına ilişkin mevcut yasal düzenlemeler gerekçe gösterilerek söz konusu tayin
                 talebinin uygun görülmediği anlaşılmıştır. Ancak engellilere yönelik özel düzenleme
                 getiren 5620 sayılı Kanun’un Ek 2’nci maddesi mevcut olup, ayrıca belirtilen durumlar
                 için davalı idarenin imzaladığı Toplu İş Sözleşmesinde de kadro imkânları ve ihtiyaçlar
                 dikkate alınarak nakil yapılacağı ifade edilmektedir. Başvuru sahibinin kendisinin
                 engel durumu ve ailesinin Kayseri ilinde ikamet etmesine dayalı olarak kurum içinde
                 yer değiştirme talebinde bulunabileceği dikkate alındığında hakkaniyet ilkesi ve sosyal
                 devlet olmanın bir gereği olarak başvuranın yer değişikliği talebinin değerlendirilmesi
                 gerektiği kanaatine varılmıştır. Hakkaniyet ilkesi kapsamında bir hukuk kuralının somut
                 olaya uygulanmasında ortaya çıkan sonucun adil olması amaçlanmaktadır. Düzenleyici
                 hukuk kuralına uygun olarak tesis edilen işlem, özünde hukuka uygun olmasına karşın,
                 özellikle başvuru yapılan ilin tayin talebinde bulunulan ve eleman açığı bulunan yer
                 ile aynı olması nedeniyle, somut olayda hakkaniyete aykırı sonuçlar doğurma tehlikesi
                 taşımaktadır  denilerek  başvuranın mağduriyetinin  giderilmesi hususunda  Tavsiye
                      98
                 Kararı  verilmesine karar verilmiştir.
                 Kurumumuza yapılan bir başka başvuruda ise başvuran, Sağlık Bakanlığına bağlı bir
                 hastanede 4/D kadrosunda güvenlik görevlisi olarak görev yaptığını, yetkili sendika ve
                 Sağlık Bakanlığı arasında imzalanan Toplu İş Sözleşmesinde göre işçinin 4 yıllık örgün
                 eğitim yapan bir fakülteyi kazanması durumunda çalıştığı kurumun personel durumuna
                 göre “idarenin uygun görmesi halinde okulun olduğu şehre nakli gerçekleştirilir”
                 düzenlemesine istinaden 4 yıllık örgün eğitim yapan bir fakülteyi kazandığını; eğitimine
                 devam etmek için nakil talebinde bulunduğunu; ancak 696 sayılı Kanun Hükmünde
                 Kararname gerekçe gösterilerek ret cevabı verdiklerini; halbuki İŞKUR üzerinden işe
                 giren sürekli işçilere eğitim gerekçesiyle nakil hakkı verildiğini ifade ve iddia ederek
                 Anayasa ve toplu iş sözleşmesi hükümlerinin uygulanarak okulunun bulunduğu ile
                 naklinin yapılması talebinde bulunmuştur.

                 Kurumumuz tarafından başvuru hakkında yapılan inceleme neticesinde, yürürlükte
                 olan ve işyerindeki tüm sürekli işçileri kapsayan Toplu İş Sözleşmesi gereği, öğrenim
                 sebebiyle işyeri değişikliği talebinde bulunan işçinin bu durumu belgelendirmesi
                 durumunda, idarenin söz konusu talebi, öğrenim hakkı çerçevesinde işçilerin nakil
                 hakları bulunmadığı gerekçesiyle reddetmeden önce boş kadro ve imkânları dikkate
                 alarak değerlendirme yapması  gerektiği hususunda,  Sağlık Bakanlığına tavsiyede
                              99
                 bulunulmuştur.
                 98   2021/19426 numaralı başvuru hakkında verilen 15.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı
                 99   2021/18453 numaralı başvuru hakkında verilen 18.04.2022 tarihli Tavsiye Kararı


             240 2022 YILLIK RAPOR
   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246