Page 240 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 240

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               İş mevzuatında işçilerin bir işverenden diğer işverene sürekli olarak naklini düzenleyen
               bir hüküm bulunmamaktadır. İş mevzuatında hüküm bulunmayan durumlarda işçi
               lehine hareket edilerek 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na bakılması genel hukuk
               prensibi olarak değerlendirebiliriz. 6098 sayılı Kanun’un 429'uncu maddesinde aynen
               aşağıdaki düzenlemeye yer verilmiştir.  “Hizmet sözleşmesi, ancak işçinin yazılı rızası
               alınmak suretiyle, sürekli olarak başka bir işverene devredilebilir. Devir işlemiyle, devralan,
               bütün hak ve borçları ile birlikte, hizmet sözleşmesinin işveren tarafı olur. Bu durumda,
               işçinin, hizmet süresine bağlı hakları bakımından, devreden işveren yanında işe başladığı
               tarih esas alınır.” Borçlar Kanunu’nun söz konusu maddesi çerçevesinde hizmet
               sözleşmesi; işçinin yazılı rızası, çalıştığı işyerinin onayı, çalışmak istediği işyerinin
               muvafakati ile işçiler sürekli olarak başka bir işverene devredilebilir.

               Kurumumuza bu alanda yapılan başvuruda başvuran, yeterli ve uygun tedaviyi
               görememesi nedeniyle böbreklerinin çalışma fonksiyonlarının azaldığını, buna bağlı
               olarak çeşitli hastalıkların nüksettiğini, yaşamsal riskinin arttığını, bunun üzerine
               Diyarbakır  iline  nakil  talebinde  bulunduğunu  ancak  idarenin  Hatay  ilinden becayiş
               yoluyla Mardin iline görevlendirilmesi nedeniyle 5 yıl farklı bir şehre nakil edilemeyeceği
               gerekçesiyle talebini reddettiğini belirterek Dicle Üniversitesi’nde tedavi imkânlarına
               erişebilmesi ve hastalıklarının kontrol altına alınması amacıyla Diyarbakır İl Milli
               Eğitim Müdürlüğüne nakil işlemlerinin gerçekleştirilmesi talebinde bulunmaktadır.
               Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; başvurucunun sağlık hakkı ile
               bağlantılı olarak yaşam hakkının güvence altına alınması için, Diyarbakır İline nakil
               edilme talebinin 5620 sayılı Kanun ve idare tarafından, üyesi olduğu TÜHİS ile KOOP-
               İŞ arasında imzalanan Toplu İş Sözleşmesi’ne göre, sağlık durumundan kaynaklanan
               gerekçelere dayalı olarak kurum içi yer değişikliği talebinde bulunabildiği; yürürlükteki
               Toplu İş Sözleşmesi gereği yaşamsal düzeyde organlarından birini kaybettiği anlaşılan
               başvurucunun sağlık sorununun oldukça önemli olduğu anlaşıldığından ve idare
               tarafından her ne kadar kamu hizmetlerinin sağlıklı ve kesintisiz yürütülmesi meşru
               amacı çerçevesinde Diyarbakır İlinde engelli boş kadro ve imkânları bulunması
               durumunda diğer başvurucular ile birlikte talebinin değerlendirilebileceği belirtilmiş
               olsa da, idare tarafından sunulan işe alım şartları içerisinde çalışılan ilde 5 yıllık çalışma
               şartının  yer  aldığı,  ayrıca  nakil  talebinde  bulunduğu  sağlık  raporuyla  beyan  etmiş
               olduğu sağlık özrünü teşkil eden mevcut engelinin, işe ilk giriş gerekçesinde beyan ettiği
               engel durumuyla aynı olduğu hususlarında sunulan gerekçeler ile talebinin reddedilmesi
               işleminin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı sonuç ve kanaatine varılarak Tavsiye
               Kararı verilmiştir. 97
               Kurumumuza yapılan bir başka başvuruda başvuran özetle; İstanbul Esenler Kadın
               Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesinde 7 yılı aşkın süredir “Santral Operatörü”
               olarak çalıştığını, 2018 yılında 696 sayılı KHK ile “Sürekli İşçi” statüsüne geçtiğini, “Sol
               Persisten Sağ Vena Cava Superior Yokluğu” kalp hastalığı teşhisiyle %45 oranında engeli

               97   2022/1346 numaralı başvuru hakkında verilen 25.01.2022 tarihli Tavsiye Kararı


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  239
   235   236   237   238   239   240   241   242   243   244   245