Page 240 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 240
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
İş mevzuatında işçilerin bir işverenden diğer işverene sürekli olarak naklini düzenleyen
bir hüküm bulunmamaktadır. İş mevzuatında hüküm bulunmayan durumlarda işçi
lehine hareket edilerek 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu’na bakılması genel hukuk
prensibi olarak değerlendirebiliriz. 6098 sayılı Kanun’un 429'uncu maddesinde aynen
aşağıdaki düzenlemeye yer verilmiştir. “Hizmet sözleşmesi, ancak işçinin yazılı rızası
alınmak suretiyle, sürekli olarak başka bir işverene devredilebilir. Devir işlemiyle, devralan,
bütün hak ve borçları ile birlikte, hizmet sözleşmesinin işveren tarafı olur. Bu durumda,
işçinin, hizmet süresine bağlı hakları bakımından, devreden işveren yanında işe başladığı
tarih esas alınır.” Borçlar Kanunu’nun söz konusu maddesi çerçevesinde hizmet
sözleşmesi; işçinin yazılı rızası, çalıştığı işyerinin onayı, çalışmak istediği işyerinin
muvafakati ile işçiler sürekli olarak başka bir işverene devredilebilir.
Kurumumuza bu alanda yapılan başvuruda başvuran, yeterli ve uygun tedaviyi
görememesi nedeniyle böbreklerinin çalışma fonksiyonlarının azaldığını, buna bağlı
olarak çeşitli hastalıkların nüksettiğini, yaşamsal riskinin arttığını, bunun üzerine
Diyarbakır iline nakil talebinde bulunduğunu ancak idarenin Hatay ilinden becayiş
yoluyla Mardin iline görevlendirilmesi nedeniyle 5 yıl farklı bir şehre nakil edilemeyeceği
gerekçesiyle talebini reddettiğini belirterek Dicle Üniversitesi’nde tedavi imkânlarına
erişebilmesi ve hastalıklarının kontrol altına alınması amacıyla Diyarbakır İl Milli
Eğitim Müdürlüğüne nakil işlemlerinin gerçekleştirilmesi talebinde bulunmaktadır.
Kurumumuzca yapılan değerlendirme neticesinde; başvurucunun sağlık hakkı ile
bağlantılı olarak yaşam hakkının güvence altına alınması için, Diyarbakır İline nakil
edilme talebinin 5620 sayılı Kanun ve idare tarafından, üyesi olduğu TÜHİS ile KOOP-
İŞ arasında imzalanan Toplu İş Sözleşmesi’ne göre, sağlık durumundan kaynaklanan
gerekçelere dayalı olarak kurum içi yer değişikliği talebinde bulunabildiği; yürürlükteki
Toplu İş Sözleşmesi gereği yaşamsal düzeyde organlarından birini kaybettiği anlaşılan
başvurucunun sağlık sorununun oldukça önemli olduğu anlaşıldığından ve idare
tarafından her ne kadar kamu hizmetlerinin sağlıklı ve kesintisiz yürütülmesi meşru
amacı çerçevesinde Diyarbakır İlinde engelli boş kadro ve imkânları bulunması
durumunda diğer başvurucular ile birlikte talebinin değerlendirilebileceği belirtilmiş
olsa da, idare tarafından sunulan işe alım şartları içerisinde çalışılan ilde 5 yıllık çalışma
şartının yer aldığı, ayrıca nakil talebinde bulunduğu sağlık raporuyla beyan etmiş
olduğu sağlık özrünü teşkil eden mevcut engelinin, işe ilk giriş gerekçesinde beyan ettiği
engel durumuyla aynı olduğu hususlarında sunulan gerekçeler ile talebinin reddedilmesi
işleminin hukuka ve hakkaniyete uygun olmadığı sonuç ve kanaatine varılarak Tavsiye
Kararı verilmiştir. 97
Kurumumuza yapılan bir başka başvuruda başvuran özetle; İstanbul Esenler Kadın
Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesinde 7 yılı aşkın süredir “Santral Operatörü”
olarak çalıştığını, 2018 yılında 696 sayılı KHK ile “Sürekli İşçi” statüsüne geçtiğini, “Sol
Persisten Sağ Vena Cava Superior Yokluğu” kalp hastalığı teşhisiyle %45 oranında engeli
97 2022/1346 numaralı başvuru hakkında verilen 25.01.2022 tarihli Tavsiye Kararı
2022 YILLIK RAPOR 239