Page 332 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 332

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               2020  tarihli  ve  2020/5  sayılı  Cumhurbaşkanlığı  Genelgesi  (bu  Genelge  2022  yılı
               Haziran ayında mülga edilmiştir) ile düzenlendiği, Genelge’de ihale sözleşmelerinde
               Covid-19 salgını nedeniyle sözleşme konusu işin yapılmasının geçici veya sürekli
               olarak kısmen ya da tamamen imkânsız hale gelmesi halinde yüklenicilerin bu durumu
               belgelendirmek suretiyle sözleşmenin tarafı olan idareye başvurmalarına ilişkin bir
               düzenleme yapıldığı, buna göre başvuru üzerine yapılacak inceleme sonucunda ilgili
               idarenin, sözleşme süresinin uzatılmasına ya da sözleşmenin feshine karar verebilmesine
               imkân  tanındığı,  sözleşmenin  feshine  veya  süre  uzatımına  karar  verilebilmesi  için
               ortaya çıkan durumun yükleniciden kaynaklanan bir kusurdan ileri gelmemiş olması,
               yüklenicinin sözleşmeden kaynaklanan yükümlülüklerini yerine getirmesine engel
               nitelikte olması, yüklenicinin bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemesi ve
               bu koşullarının kümülatif olarak gerçekleşmesi gerektiği, somut olayda ise sözleşmede
               belirlenen edimin ifasının tamamen imkânsız hale gelmediği, başvuran şirketin bahsi
               geçen Genelge çerçevesinde, sözleşmenin feshi talebinde bulunmayarak sözleşme
               süresinin  uzatılması  imkânından  faydalandığı, 4735  sayılı  Kamu İhale  Sözleşmeleri
               Kanunu’nun 24’üncü maddesinin son fıkrasında, idare tarafından yüklenicinin kusuru
               olmaksızın sözleşmede belirlenen işten daha az iş yaptırılması ve sonuç olarak işin
               sözleşme bedelinin %80’ininden daha az bir bedelle tamamlanmasının ifade edildiği,
               ilgili maddenin gerekçesinde de bu hükmün, sözleşme bedelinin %80’inden fazla bir iş
               eksilişi durumunda yüklenicinin sözleşme bedelini dikkate alarak yaptığı genel giderleri
               ve uğradığı kâr kaybını telafi edici bir düzenleme olarak getirildiğinin belirtildiği, bu
               bağlamda somut olayda ilgili idare tarafından yükleniciye sözleşmede belirlenen işten
               daha az bir iş yaptırılması ve işin daha düşük bir bedelle tamamlanması, idarenin bu
               konuda açık bir iradesi olmaksızın Covid-19 pandemi şartlarından (eksik kapasite
               çalışma, sözleşmeye konu diş protezine olan talebin azalışı, mal temin etmede yaşanan
               sorunlar, birim fiyatlarındaki  artış vs.) kaynaklandığı ve dolayısıyla 24’üncü madde
               hükmünün koşullarının oluşmadığı; diğer yandan Kamu İhale Kurulunun 07.04.2021
               tarihli  ve 2021/DK.D-74 sayılı kararında  da mücbir  sebep halinin, sözleşmenin
               taraflarından bağımsız olarak ortaya çıkan, kaçınılmaz ve öngörülmez bir olaya bağlı
               olarak sözleşme konusu işin objektif olarak yerine getirilememesine yol açan ve borcu
               sona erdiren bir hal olmasına karşılık, iş eksilişi durumunda işin esasında idarenin
               ihtiyacını karşılayacak şekilde tamamlandığı, bu tamamlanma durumunun ise “işin
               sözleşme bedelinden daha düşük bedelle” gerçekleşmiş olma halini belirttiğinin ifade
               edildiği, dolayısıyla 4735 sayılı Kanun’un 24’üncü maddesinin son fıkrasının uygulama
               alanı bulması için işin tamamlanması gerektiği, nitekim Sayıştay 6. Dairesi tarafından
               verilen 12.11.2015 tarihli ve 2014/275 sayılı kararda, iş tamamlanmadan sözleşme
               tasfiye edildiği halde sözleşme bedelinin %80’i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı
               arasındaki bedel farkının %5’inin ödenmesi ile tamamlanamayan iş kısmı için ödeme
               yapılarak, kamu zararına neden olunduğunun belirtildiği; söz konusu işe ait sözleşmeye
               göre sözleşme bedelinin %80’i ile sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki
               bedel farkının %5’inin yüklenici kârı olarak ödenebilmesi için 4735 sayılı Kanun’un



                                                                        2022 YILLIK RAPOR  331
   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337