Page 331 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 331

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 mali  yükümlülükler” ibaresinden  ne anlaşılması  gerektiğine  ilişkin  “Benzeri  mali
                 yükümlülük; kişilerden yapılan kamu hizmetleri karşılığında ya da bir hizmet karşılığı
                 olmaksızın kamu gücüne dayanılarak alınan paralardır. Benzeri mali yükümlülük kimi
                 zaman vergi, resim ve harcın özelliklerini ayrı ayrı yansıtırken kimi zaman da bunların
                 unsurlarından bazılarını birlikte taşıyabilmektedir. Benzeri mali yükümlülüğü vergi,
                 resim ve harçtan ayıran özellik genel bütçe içinde yer almama niteliğidir. Bu hüküm
                 nedeniyle elde edilen gelirler, kamu hizmeti gören özel bir takım kuruluşların ihtiyaçları
                 için genel bütçe dışındaki kaynaklardan elde edilmektedir.  Vergi, resim, harç ve
                 benzeri mali yükümlülüklerin ortak özellikleri, kanunla konulmaları ve kamu gücüne
                 dayanılarak gerektiğinde zorla alınmalarıdır.” şeklinde değerlendirmesi olduğu; bu
                 çerçevede, döner sermaye gelirlerinin, doğrudan ve kendi başına vergi, resim veya harç
                 benzeri bir mali yükümlülük olarak vasıflandırılması mümkün olmayıp bu kapsamda
                 anılan gelirin niteliklerine bakılarak bir değerlendirmede bulunulması gerektiği, somut
                 olayda, kamu konutlarının satış işlemlerine ilişkin olarak sunulan hizmetler karşılığında
                 belirli bir oranda döner sermaye bedeli tahsil edilmekte olduğu, satış ihalesine katılan
                 veya ön alım hakkına sahip kişilerce bu husus bilinerek ve kabul edilerek ihaleye
                 iştirak edilmekte veya ön alım hakkı kullanılmakta olduğu, dolayısıyla, kamu gücüne
                 dayanılarak gerektiğinde zorla tahsil edilmek suretiyle alınma şartını sağlamayan ve
                 İdarenin asli kamu hizmetlerine ilişkin olmayan söz konusu bedelin; vergi, resim veya
                 harç benzeri bir mali yükümlük olarak nitelendirilemeyeceği değerlendirilmiş ve İdarece
                 yürütülen işlemlerde hukuka ve hakkaniyete aykırılık olmadığı sonuç ve kanaati ile Ret
                 Kararı verilmiştir. 175

                 * Ankara İl Sağlık Müdürlüğü ile yapılmış olan diş protezi hizmet alımına dair
                 2019/380529 ihale kayıt numaralı kamu ihale sözleşmesi gereğince iş eksilişi
                 yapıldığından bahisle %5 oranında tazminatın tarafına ödenmesi talepli başvuruda;
                 başvuruya konu imzalanan kamu ihale sözleşmesinde 4735 sayılı Kamu İhale
                 Sözleşmeleri Kanunu’nun 24’üncü maddesi çerçevesinde iş eksilişi yapılabileceğinin
                 öngörüldüğü, buna göre ihale konusu işin sözleşme bedelinin %80’inden daha
                 düşük bir bedelle tamamlanacağının anlaşılması halinde, yükleniciye yapmış olduğu
                 gerçek giderler ve yüklenici kârına karşılık olarak, sözleşme bedelinin %80’i ile
                 sözleşme fiyatlarıyla yaptığı işin tutarı arasındaki bedel farkının %5’inin ödeneceğinin
                 öngörülmüş olduğu ve sözleşme uyarınca ilgili idareden talep edildiği; ilgili idare
                 tarafından  ise  pandemi  nedeniyle  işin  azaldığının  ve  sözleşmeye  konu  hizmetin
                 %80’inin tamamlanmayacağının anlaşılması üzerine Kamu İhale Kurumuna görüş
                 sorulduğu ve bu görüş doğrultusunda talep edilen %5’lik tazminat tutarının başvuran
                 şirkete ödenmediği; Covid-19 salgınının toplum sağlığının yanı sıra toplumsal yaşamın
                 her alanını etkilediği ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nda mücbir
                 sebep sayılabilecek durumlar arasında “genel salgın hastalık” halinin sayıldığı ve bu
                 hükme dayanarak Covid-19 salgınının kamu ihale sözleşmelerine etkisinin 1 Nisan

                 175   2022/4219 numaralı başvuru hakkında verilen 05.09.2022 tarihli Ret Kararı


             330 2022 YILLIK RAPOR
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336