Page 466 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 466

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               7.14.6.3 Otopark Hizmetleri

               Günümüzde kentlerin önemli sorunlarından birisi de 25 milyonu aşkın arabanın
               bulunduğu Türkiye’de artan araç sahipliği ile birlikte ortaya çıkan park sorunudur. Zira
               kent içindeki hatalı veya yanlış parklanmalar, yolların kapasitesini daraltarak şehir içi
               trafik akışını yavaşlatmakta ya da durma noktasına getirmekte, bu da şehir içerisinde bir
               yerden bir yere ulaşımı daha zor hale getirmektedir.
               Ülkemizde 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu, 5393 sayılı Belediye Kanunu
               ve ilgili mevzuat belediyelere; karayolu, yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler
               üzerinde araç park yerlerini tespit etmek ve işletmek, işlettirmek veya kiraya vermek ve
               trafik düzenlemesinin gerektirdiği bütün işleri yapma görevi vermiştir.

               Bu anlamda belediyelerin, şehrin otopark ihtiyacını karşılamak için gerekli çalışmaları
               yaparken yol, cadde, sokak, meydan ve benzeri yerler üzerinde araç park yerlerinin
               tespiti ve işletilmesi konusunda hukuka, kamu yararına ve hizmet gereklerine
               uygun bir şekilde hareket ederek, belirlenen cadde ve sokakların belirli kısımlarının
               otopark olarak işletilmesinin, yolların asıl kullanım amacını engelleyip engellemediği,
               ulaşımı  güçleştirip  güçleştirmediği,  trafik  güvenliği  açısından  sakıncasının  bulunup
               bulunmadığı, planlama ve şehircilik ilkeleri açısından yapılan uygulama ile yolların
               imar planlarında öngörüldüğü şekilde kamuya hizmet vermesine imkân verip vermediği
               hususlarında gereken dikkat ve özeni göstermeleri gerekmektedir.
               Otopark hizmetlerine ilişkin olarak 2022 yılında, genel olarak yol ve cadde kenarlarında
               yol üstü park olarak kullanılan yerlerden otopark ücreti alınmaması, 325  daha önce
               ücretsiz olarak araçların park edildiği boş alanların otopark haline getirilmemesi,
               parkomat uygulamasının kaldırılması, otopark hizmetlerinde alınan ücretlerde belirli
               bir meslek grubuna ücret muafiyeti tanınmaması, otopark girişine araçların park
               etmesinin engellenmesi, kamuya ait alanın otopark haline getirilmesi, binada bulunan
               otoparkın girişine kaldırım rampası konulması ya da otoparka girişi engelleyen
               unsurların kaldırılması, hatalı park nedeniyle belediyece kesilen idari para cezasının
               kaldırılması içerikli başvurular alınmıştır. 326
               Örneğin, 2021/14013 numaralı başvuru hakkında 14.02.2022  tarihinde verilen
               Kısmen  Tavsiye Kısmen Ret Kararında; “halkının yıllardır ücretsiz kullandığı…park
               alanının sosyal devlet ilkesine aykırı, emeksiz ve haksız kazanç, sebepsiz zenginleşme gibi
               amaç veya sonuçlar içerebilecek biçimde kamu kurumu olan belediyece ücretlendirilmemesi
               gerektiği  talepli  başvuruya;  otopark  alanından  ...para  toplanması  işleminin  idarenin
               takdir yetkisinde olduğu, hukuka aykırılığına ilişkin bir tespit yapılamadığı,  ancak...
               pazar kurulan gün dışındaki günlerde de  şikâyetçinin başvurusuna da konu olduğu
               üzere yol üzerindeki parklanmaların azaltılması bakımından araç sahiplerini açık
               otoparkı kullanmaya teşvik edici uygulamalar geliştirilmesi”  iyi yönetim ilkelerine

               325   2021/14013 numaralı başvuru hakkında verilen 14.02.2022 tarihli Kısmen Tavsiye Kısmen Ret Kararı
               326   2022/2963 numaralı başvuru hakkında verilen 04.03.2022 tarihli Gönderme Kararı


                                                                        2022 YILLIK RAPOR  465
   461   462   463   464   465   466   467   468   469   470   471