Page 470 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 470

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               tanımadan, başvuranı kartlı sayaç kullanmaya zorlayacak şekilde iş ve işlemlerde
               bulunulmasının, hukuka, hakkaniyete, temel tüketici hakları ile hukukun genel
               ilkelerine aykırı olduğu gerekçesiyle “Tavsiye Kararı” verilmiştir.

               Verilen bu Tavsiye Kararlarına idare tarafından  şikâyetçi bazında uyulmuş, bunun
               üzerine büyükşehir belediyesi sınırları içinde kartlı sayaç kullanmak istemeyen kişiler
               Kamu Denetçiliği Kurumumuza müracaat etmeye başlamışlardır.

               Bu nedenle, özellikle 2022 yılı başına kadar Kamu Denetçiliği Kurumuna bu konuda
               yapılan başvuruların çok büyük çoğunluğu, derhal bilgi-belge talebi yazıldığı ve
               idare ile sürekli iletişim içinde bulunulduğu için çok büyük bir kısmının başvurudan
               itibaren  ortalama 15-20 günde tesis edilen Dostane Çözüm Kararları ve küçük
               bir kısmı da Gönderme Kararları ile idarenin olumlu yaklaşımı sonucunda çözüme
               kavuşturulmuştur. Böylelikle verilen her Dostane Çözüm Kararı ile vatandaş ve idare
               arasındaki sorunların kısa süre içinde çözülmesine katkı sağlanmıştır. 336
               Ancak 2022 yılı başından itibaren bazı idareler il genelinde devam edegelen uygulamayı
               değiştirerek il genelindeki kişileri kartlı su sayacı kullanmaya zorlamak için eski bina-
               yeni bina ayrımına gitmiş, yeni bina (ilk defa tesis edilecek) aboneliklerinde kartlı
               su sayaçlarının mekanik su sayacı ile değiştirilmesi talepli başvuruları, Kurumumuzun
               girişimlerine rağmen ret etmeye başlamıştır.  Eski bina aboneliklerinde  (ilk defa
               tesis edilmeyen) ise, kartlı su sayaçlarını tekrar mekanik su sayaçları ile değiştirmek
               için yaklaşık maliyeti 1.000 TL - 1.400 TL’yi bulan güncel deprem sigortası (DASK),
               sökme-takma ücretleri, abonelik ücreti ve depozito ücreti adı altında ilave belgeler ve
               bedeller istenmeye başlanmıştır.
               Bu noktada,  yıllardır  devam eden  bu uygulama  sürecinde,  il genelinde  mekanik
               (faturalı) su sayacı kullanmak isteyen ve aboneliği yeni bina olan kişiler, komşularının,
               akrabalarının ve tanıdıklarının kartlı su sayaçlarının mekanik (faturalı) su sayaçları
               ile değiştirildiğini, ancak idarenin bu yeni uygulaması sonucunda, kendi sayaçlarının
               değiştirilmemesi nedeniyle aradaki farklı uygulamayı anlayamadıklarını; aynı şekilde
               eski bina aboneleri de abonelikleri devam ederken kartlı su sayaçlarının mekanik su
               sayaçları ile yeniden değiştirilmesi için tekrardan abonelik ücreti ve depozito ücreti
               istenerek kendilerine yüksek maliyet çıkarılmasına ve ilave belgeler istenmesine anlam
               veremediklerini, şikâyet başvurularında ve kendileri ile yapılan telefon görüşmelerinde
               ifade etmektedirler.

               Bu nedenle, idareye yönelik olarak 2022 yılında hâlihazırda yeni bina aboneliklerine
               yönelik olarak çok sayıda tavsiye kararı verilmiştir.


               336   2018 yılında 100’ün, 2019 yılında 650’nin, 2020 yılında 550’nin, 2021 yılında 1.100’ün, 2022 yılında
               itibarıyla da 300’ün üzerinde başvuru hakkında, idare ile yapılan yazışmalarla, kişilerin sayaç değişikliği ve
               sayaç ücretlerinin iadesi talepleri sağlanarak Dostane Çözüm Kararı tesis edilmiş durumdadır



                                                                        2022 YILLIK RAPOR  469
   465   466   467   468   469   470   471   472   473   474   475