Page 468 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 468

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Anayasa’nın 2 ve 5’inci maddelerinde belirtilen sosyal hukuk devleti, kişilerin, insan
               onuruna yaraşır biçimde refah, huzur ve mutluluğunu sağlamak, insanın maddi ve
               manevi varlığının gelişmesi için gerekli şartları hazırlamakla yükümlüdür. Bu bağlamda,
               Anayasa’nın 17’nci maddesinde yer alan herkesin, yaşama, maddi ve manevi varlığını
               koruma  ve  geliştirme  hakkının da  güvencesidir. Anayasa’nın  56’ncı  maddesinde ise,
               herkesin, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahip olduğu öngörülmektedir.
               Ancak insan ve çevre sağlığı için suyun taşıdığı yaşamsal önem dikkate alındığında,
               kişilerin olabildiğince uygun koşullarla suya ulaşımları sağlanamadıkça yukarıda
               vurgulanan Anayasa kurallarının uygulamaya geçirilmesi olanaklı olmayacaktır. 328

               Suyun, tüm canlıların  yaşamını sürdürebilmesi için vazgeçilmez bir yaşam kaynağı
               olmasından dolayı uluslararası metinlerde su hakkı ile ilgili pek çok düzenleme yapılmıştır.
               Bu alandaki en önemli düzenlemelerden biri olan, Birleşmiş Milletler (BM) Ekonomik,
               Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesi’nin 11 ve 12’nci maddelerinde yer alan yaşam ve
               sağlık koşullarının yorumlandığı BM Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Komitesinin
               “15 No.lu Genel Yorum”unda da bu hak geniş olarak yer almıştır. 15 No.lu Genel
               Yorum’da su ile ilgili taraf devletlere genel ve özel yükümlülükler yüklenmiştir. Söz konusu
               yükümlülükler kapsamında, taraf devletlere, suyun kullanımını kolaylaştırıcı, geliştirici
               ve sağlayıcı tedbirler alma yükümlülüğünü öngören “yerine getirme yükümlülüğü” gibi
               yükümlülükler getirilmiştir. Ayrıca taraf devletlerin suyu ambargo veya ekonomik ve
               siyasi baskı aracı olarak kullanmama gibi uluslararası yükümlülüklerine de değinilerek
               suyun yeterlilik, kalite ve erişebilirlik unsurları üzerinde durulmuştur.

               Türkiye’de su kaynaklarının kullanımı konusunda ön plana çıkan kurumlar arasında
               yerel yönetimler (özellikle belediyeler) bulunmakta olup kişilerin ihtiyaç duyduğu suya
               erişim hakkını sağlamada belediyelerin ilgili birimlerine/su ve kanalizasyon idarelerine
               büyük bir görev ve sorumluluk düşmektedir.
               Ülkemizde şebeke suyunun idaresi, tedariki  ve tahliyesi hizmeti ile fiyatlandırılması
               büyük oranda, belediyeler ve belediyelere ait kuruluşlar tarafından yerine getirilmektedir.
               Belediyeler söz konusu hizmetin sunumu karşılığında, maliyetlerin karşılanması,
               hizmetin devamlılığı ve yeni yatırımların gerçekleştirilmesi için su abonelerinin tükettiği
               su miktarı üzerinden su tüketim bedeli ile çeşitli isimler altında bedeller almaktadır.
               2022 yılında da geçmiş yıllarda olduğu gibi belediyelerin su hizmetlerine ilişkin
               olarak, su aboneliklerinde sayaç sahiplerine tercih hakkı verilmeksizin kartlı su sayacı
               kullanımının zorunlu tutulması ve bu kapsamda tahsil edilmiş olan sayaç bedelinin
               iadesi, kartlı su sayacını mekanik (faturalı) su sayacı ile değiştirmek için idareye
               başvurduğunda idarenin kendisinden çok yüksek bedeller istemesi, sumatiklerden
               (kiosk) yapılan su yüklemelerinden çeşitli adlar altında yüksek miktarda kesinti
               yapılması, arızalı su sayacının  değiştirilmesi/tamir  edilmesi, depozitonun (güvence
               bedelinin) iade edilmemesi, mahallelerine veya köylerine su getirilmesinin sağlanması

               328   Anayasa Mahkemesinin 26.01.2012 tarihli ve 2011/6 E. 2012/16 K. sayılı kararı değişik gerekçe ve
               karşı oy gerekçesi

                                                                        2022 YILLIK RAPOR  467
   463   464   465   466   467   468   469   470   471   472   473