Page 473 - 2022-Yillik-Rapor-web
P. 473

TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



                 tarafından  çevre  hakkına  ilişkin  kararlarda,  endüstriyel  yahut  çöp  istasyonlarından
                 kaynaklanan kirlilik, genellikle kişinin özel ve aile hayatını tehdit eden bir hak ihlali
                 olarak kabul edilmiştir. 337  Yine AİHM bazen de kirliliğin hayati tehlike oluşturduğu
                 durumlarda yaşam hakkı ihlali bulunduğu yönünde de karar almıştır. 338

                 Çevre  hakkı,  ister  Anayasa’nın  56’ncı maddesinde  yer  alan  sağlıklı  ve  dengeli  bir
                 çevrede yaşama hakkı şeklinde sosyal bir hak olarak ele alınsın; isterse bireysel başvuru
                 korumasına dahil edilmek amacıyla yaşam hakkı, mülkiyet hakkı yahut kişinin maddi
                 ve manevi varlığını geliştirme hakkı kapsamında kişi hakları çerçevesinde yorumlansın,
                 mutlaka hukuki koruma sağlanması gereken bir insan hakkı olup ihlalinin telafisi
                 imkansız zararlara sebebiyet verebileceği hususunda tereddüt bulunmamaktadır.
                 Yaşamın devamı için arz ettiği önem dolayısıyla tüm canlıların ortak varlığı olan, ancak
                 artan üretim ve tüketim döngüsü nedeniyle her geçen gün daha büyük zararlara maruz
                 kalan ve sürdürülebilir kalkınma hedefiyle gelecek nesillere aktarımı için uluslararası
                 ve ulusal düzeyde çaba gösterilen çevrenin korunması amacıyla son yıllarda ülkemizde
                 ayrıntılı hukuki düzenlemeler yapılmaktadır.

                 5393 sayılı Belediye Kanunu’nun “Belediyenin görev ve sorumlulukları” başlıklı
                 14’üncü maddesinin  birinci  fıkrasının  (a) bendinde, belediye, mahallî müşterek
                 nitelikte olmak şartıyla, çevre ve çevre sağlığı, temizlik ve katı atık hizmetlerini yapacağı
                 veya yaptıracağı;  5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun “Büyükşehir ve ilçe
                 belediyelerinin görev ve sorumlulukları” başlıklı 7’nci maddesinin birinci fıkrasının (i)
                 bendinde de büyükşehir belediyesinin, sürdürülebilir kalkınma ilkesine uygun olarak
                 çevrenin, tarım alanlarının ve su havzalarının  korunmasını sağlamak; ağaçlandırma
                 yapmak; gayrisıhhî iş yerlerini, eğlence yerlerini, halk sağlığına ve çevreye etkisi olan
                 diğer iş yerlerini kentin belirli yerlerinde toplamak; inşaat malzemeleri, hurda depolama
                 alanları ve satış yerlerini, hafriyat toprağı, moloz, kum ve çakıl depolama alanlarını,
                 odun ve kömür satış ve depolama sahalarını belirlemek, bunların taşınmasında çevre
                 kirliliğine meydan vermeyecek tedbirler almak; büyükşehir katı atık yönetim plânını
                 yapmak, yaptırmak; katı atıkların kaynakta toplanması ve aktarma istasyonuna kadar
                 taşınması hariç katı atıkların ve hafriyatın yeniden değerlendirilmesi, depolanması
                 ve bertaraf edilmesine ilişkin hizmetleri yerine getirmek, bu amaçla tesisler kurmak,
                 kurdurmak,  işletmek  veya  işlettirmek;  sanayi  ve  tıbbî  atıklara  ilişkin  hizmetleri
                 yürütmek, bunun için gerekli tesisleri kurmak, kurdurmak, işletmek veya işlettirmek;
                 deniz araçlarının atıklarını toplamak, toplatmak, arıtmak ve bununla ilgili gerekli
                 düzenlemeleri yapmak görevlerinin olduğu; ilçe belediyelerinin görev ve yetkilerinin
                 sayıldığı ikinci fıkrasının (b) bendinde ise, “Büyükşehir katı atık yönetim plânına uygun
                 337   Konuyla ilgili olarak AİHM tarafından verilen kararlar için Bknz, Guerra ve Diğerleri v. İtalya,
                 Giocornelli v. İtalya, Fadeyeva v. Rusya, Tatar v. Romanya, Dubetska ve Diğerleri v. Ukrayna, Apanesewicz
                 v. Polonya, https://hudoc.echr.coe.int/
                 338   AİHM  tarafından bu konuda verilmiş karar için Bknz, Öneryıldız v. Türkiye,https://hudoc.
                 echr.coe.int/


             472 2022 YILLIK RAPOR
   468   469   470   471   472   473   474   475   476   477   478