Page 177 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 177

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Dolayısıyla 27/04/2005 tarihinden sonra  5335 sayılı Kanun hükmü uyarınca
               muhtaçlığın tespitinde asgari ücret kriterini öngören 5434 sayılı Kanunun 108
               inci maddesinin esas alınması ve anılan tarih sonrası dönemlerde ilgili il veya ilçe
               idare kurullarınca asgari ücret kriterinin uygulanması suretiyle muhtaçlık kararının
               verilmesi ve bu durumda olan kişilere yetim aylığının bağlanması gerektiği,
               bu bağlamda 01/08/2007 tarihinden itibaren Bağ-Kur’dan emekli aylığı alan
               şikâyetçinin aylık miktarının da asgari ücret kriteri içerisinde hesaba dâhil edilmesi
               gerektiği, ancak Bağ-Kur kapsamında aylık aldığı halde idarenin şikâyetçi hakkında
               yetim aylığı bağlama işlemi gerçekleştirirken, kendi uhdesinde olan bir bilgiyi yani
               şikâyetçinin Bağ-Kur’dan emekli aylığı aldığı hususunu gerekli dikkat ve özeni
               göstermemek suretiyle zamanında tespit edemediği (bu hususun tespiti ve yetim
               aylığının durdurulması 22/09/2014 tarihli iç yazışma ile gerçekleşmiştir), dolayısıyla
               şikâyetçi hakkında ilçe idare kurulunca verilen muhtaçlık kararında ve bu karara
               istinaden  gerçekleştirilen  yetim  aylığı  bağlama  işleminde  kusurunun  bulunduğu
               kanaatine ulaşılmıştır.
               Şikâyetçiye 5434 sayılı Kanunun 108 inci maddesinde yer alan düzenleme nedeniyle
               İlçe İdare Kurulunca yapılan asgari ücret mukayesesi kapsamında muhtaç olmadığına
               dair verilen 03/02/2016 tarihli karar sonrası kişiye ödenen yetim aylıklarının geri
               alınması yönündeki idari işlemin kamu yararı çerçevesinde meşru bir amaç taşıdığı,
               aksi durumun şikâyetçinin sebepsiz zenginleşmesine yol açabileceği ve sosyal adaletle
               bağdaşmayacağı bir gerçektir. Buna karşılık, üzerinde önemle durulması gereken
               husus söz konusu alacağın şikâyetçiden tahsil yöntemi ve tahsil edilecek tutarı
     176
               belirleyecek hatalı işlemin tespit tarihidir.
               Somut olayda, SGK tarafından yapılan hatalı ödemelerin tahsilindeki usul 5510 sayılı
               Kanunun 96 ncı maddesi esas alınmak suretiyle gerçekleştirilmiştir. Anılan maddenin
               (a) bendinde; yersiz ödemenin kişilerin kasıtlı veya kusurlu davranışlarından doğması
               durumunda, hatalı işlemin tespit tarihinden geriye doğru en fazla on yıllık sürede,
               ödeme tarihinden itibaren hesaplanan kanuni faiziyle birlikte geri alınacağı hüküm
               altına alınmıştır. Maddenin (b) bendinde ise; fazla veya yersiz ödemenin, Kurumun
               hatalı işleminden kaynaklanması halinde, hatalı işlemin tespit tarihinden geriye
               doğru en fazla beş yıllık sürede yapılan ödemeler toplamının, ilgiliye tebliğ edildiği
               tarihten itibaren 24 ay içerisinde ödenmesi durumunda faizsiz olarak tahsil edileceği
               belirtilmiş; bu sürenin geçmesinden sonra yapılacak ödemeler bakımından ise 24
               aylık sürenin sonundan itibaren hesaplanan kanuni faiziyle birlikte geri alınacağı
               ifade edilmiştir.
               SGK Başkanlığı 30/11/2014 tarihinden geriye doğru 5 yıl gitmek suretiyle
               01/01/2009-30/11/2014 tarihleri arası toplam 15.137,55 TL’yi şikâyetçi adına borç



               YILLIK RAPOR 2016
   172   173   174   175   176   177   178   179   180   181   182