Page 172 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 172

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               şekilde alınması hususuna aykırılık teşkil etmekte ve vatandaşların idareye olan
               inancını da sarsmaktadır.
               İdarenin şikâyetçilerin 30 yılın üzerindeki çalışma yılları için emekli ikramiyesi
               verilmesi yönündeki taleplerini, Anayasa Mahkemesinin iptal kararlarının geriye
               yürümeyeceği gerekçesiyle reddettiği anlaşılmıştır. Doktrinde ve yargı kararlarında
               yer alan tartışmalar neticesinde, somut olayın özelliğine göre, adaletin sağlanması
               için, Anayasa Mahkemesi kararlarının geriye yürüyebilmesinin mümkün olduğu
               değerlendirmesine ulaşılmıştır. Anayasanın 153 üncü maddesinde hüküm altına
               alınan “iptal kararlarının geriye yürümeyeceği” kuralı, idarece şikâyete konu işleme
               gerekçe gösterilmiş ise de anılan hükmün burada uygulanması mümkün olmamaktadır.
               Şikâyete konu uyuşmazlığı, hakkaniyet ilkesi ve sosyal devlet anlayışı çerçevesinde
               yorumlamak yerine, Anayasa Mahkemesi kararlarının geriye yürümezliği kuralı
               çerçevesinden yorumlamakla, önceden emekli olanlar ile bu Karardan sonra emekli
               olanlar arasında eşitlik ilkesinin yeniden ihlal edileceği ve bu durumun da sosyal
               güvenlik hakkına, hukuk devleti, eşitlik ve adalet ilkeleri ile hakkaniyete aykırılık
               oluşturacağı açıktır.

               Diğer taraftan, idarenin 30 yılın üzerindeki emeklilik  ikramiyelerinin  ödenmesi
               taleplerini reddetmesi yönündeki tutumu ve bunun üzerine talep sahiplerinin
               haklarına kavuşmak üzere her birinin yargıya başvurduğunu ve söz konusu taleplerin
               başvurucular lehine sonuçlandığı ve ayrıca başvuranların sayısı da göz önüne
               alındığında, ciddi bir yargılama iş yükü ve masrafının ortaya çıkacağı öngörülmektedir.
               Dolayısıyla  30 yılın  üzerinde hizmeti  bulunan  ve  Anayasa Mahkemesinin  iptal   171
               kararının yürürlüğe girmesinden önce emekli  olmuş şikâyetçilerin, yargı yoluna
               başvurmalarının önüne geçmek amacı ile 30 yılın üzerindeki hizmet süreleri için
               emekli ikramiyelerinin ödenmesine yönelik işlem tesis edilmesinin daha faydalı
               olacağı değerlendirilmektedir.

               Şikâyet konusu emeklilik ikramiyelerinin hesaplanması hususunda ise Kurumumuzun
               SGK Başkanlığına yönelik 09/10/2013 tarih ve 2013/42 sayılı Tavsiye Kararında da
               ifade edildiği üzere; şikâyetçiler için 30 yılın üzerindeki emeklilik ikramiyelerinin
               hesaplanmasında, emekli olunan ilgili yılların katsayıları ile emekli ikramiyesinin
               hesaplamasının ardından, yıllar içerisindeki enflasyon oranları dikkate alınarak
               paranın alım gücünde oluşan değer kaybının belirlenmesi ve  Tüketici Fiyatları
               Endeksi (TÜFE) ve benzeri parametreler kullanarak söz konusu tutarın ödeme
               yapılacak tarihteki alım gücüne denkleştirilmesi beklenmektedir.

               Emekli ikramiyelerinin ödenmesinde SGK’nın aracılık fonksiyonunu yerine getiriyor
               olduğu ve ödemelerin sadece anılan idarenin bütçe imkânlarında ve tasarrufunda




                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   167   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177