Page 317 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 317

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Ombudsmana çalışmalarında yardımcı olmak zorunda oldukları bu bağlamda
               işbirliği yapmaktan kaçınan idarelere para cezası verilmesi, bu hususun Parlamentoya
               rapor edilmesi, disiplin soruşturması açılması yoluna gidilmesi, idarenin üst
               hiyerarşik  amirine  bu  durumun  rapor  edilmesi  vb.  yaptırımlara başvurulduğu;  44
               ülkede Ombudsmanın yeni kanun düzenlenmesini veya mevcut kanunda değişiklik
               yapılabilmesini önerebildiği, 21 ülkede Ombudsmanın kanunların Anayasaya
               aykırılığı iddiasıyla Anayasa Mahkemesi’ne başvurulabildiği ve 17 ülkede uluslararası
               antlaşmaların yürürlüğe konmasını önerebildiği tespit edilmiştir.

               Dünyada Ombudsmanlık  kurumlarının görev ve yetkileri büyük oranda birbirine
               benzemekle birlikte tüm Ombudsmanlık kurumlarının olmazsa olmazı klasik devlet
               güçlerinden bağımsız olarak hareket etmeleri ve onlar üzerinde kontrol, denetim ve
               gözetim yetkisine sahip olmalarıdır. Bu derece geniş ve başka hiçbir idare tarafından
               deneyimlenmeyen bir alanda hareket özgürlüğüne sahip olan Ombudsmanlık
               kurumunun  etkinliğinin  ve itibarının  temel  iki dayanağından  birini    “bağımsız
               statüsü”,  diğerini ise yönetilenlerin de şikâyet mekanizması veya Kurumun resen
               inceleme, meclise raporlama vb. diğer araçlarla yönetime dâhil olarak idareye/sisteme
               yön vermeleri oluşturmaktadır.

               Geride bıraktığı 4 yıl içinde 275 adet Tavsiye ve 95 adet Kısmen Tavsiye Kısmen
               Ret Kararı veren Kamu Denetçiliği Kurumunun kararlarının idareler tarafından
               uygulanma oranına bakıldığında, bu oranın 2013 yılında yaklaşık %20’lerden 2016
               yılında yaklaşık %42’lere yükseldiği görülmekle birlikte insan hakları ve demokrasi
               kültürünün yerleştiği ülkelerdeki kararların uygulanma oranı ile karşılaştırıldığında
               uyum oranının oldukça düşük olduğu gözlenmektedir. Örneğin Ombudsmanlığın
               bir kültür haline gelmesi nedeniyle İngiltere’de idarelerin tavsiye kararlarına uyum
               oranı %99 olup, Ombudsmanlığın köklü bir kurum olduğu diğer Avrupa ülkelerinde
               de bu oran %90’larda seyretmektedir.

               Kurumumuzun tavsiye kararlarına uyma oranının artırılabilmesi ve şikâyetlerin daha
               etkin bir şekilde çözüme kavuşturulabilmesi için 6328 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu
               Kanununda, ilgisi görülen kimi kanun ve mevzuat hükümlerinde, idari uygulamaya
               dönük düzenleyici işlemlerde (Başbakanlık Genelgeleri vb.) bazı düzenlemelere
               gidilmesinin gerekli olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda, Kurumumuza
               resen inceleme yetkisi verilmesi, Anayasa Mahkemesine aykırılık iddiasıyla
               başvurulabilmesi, Kurumumuzca fiilen uygulanan uzlaşma müessesesinin yasal
     316       zemine kavuşturulması, tavsiye kararlarının uygulanması konusunda değerlendirme

               yapacak mercilerin kanunla düzenlenmesi ve bu yetkinin üst yöneticilere verilmesi,
               tavsiye kararını uygulayan idareye ve kamu görevlilerine sorumluluk yüklenilmemesi
               gibi düzenlemelerin yapılmasının gerekli olduğu düşünülmekte olup, Avrupa’daki



               YILLIK RAPOR 2016
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322