Page 316 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 316

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               kanuni düzenlemeler doğrultusunda işlem tesis edilmesinin, hukuk devleti ilkesiyle
               bağdaşmadığı sonucuna varılmaktadır. Ayrıca şikâyet kapsamındaki taleplerin
               günün şartlarını karşılamayan meblağlar olarak ödenmesi ve yasal faiz konusundaki
               idarelerin yaklaşımı mağduriyetlerin giderilmesi hususunda yeterli görülmemektedir.
               13/06/2016  tarihli  cevabi  yazısıyla  Maliye  Bakanlığı, 07/01/2015  tarihinden
               önce emekli olanların 30 fiili hizmet yılından fazla hizmet süreleri için emekli
               ikramiyelerinin ödenmesine yönelik kanun çalışmalarına başlandığını Kurumumuza
               bildirmiş olup, Bakanlığın yasal düzenleme ihtiyacına dönük çalışma başlatması
               memnuniyetle karşılanmış  olup, anılan yasal düzenleme, tasarı halinde  TBMM
               gündemindedir.
               9.3. Tavsiye Kararlarının Uygulanabilirliği ile Kurum Faaliyetlerinin
               Etkinliğinin Arttırılmasına Yönelik Değerlendirmeler

               Kamu Denetçiliği Kurumu, mevcut sistemdeki hukuka aykırılıkları, yasal boşlukları,
               hakkaniyete  aykırı  uygulamaları tespit  ederek, hukuka  ve  hakkaniyete  uygun,  iyi
               yönetim ilkeleriyle uyumlu, iyi yönetime dayanan ve nihai olarak insan haklarını
               koruyan ve güçlendiren bir sistemi hayata geçirmek ve ülkemizi demokratik, çağdaş
               ülkeler seviyesinde en üst sıralara taşımak amacıyla çalışmalarına büyük bir özveriyle
               devam etmektedir. Dünyadaki Ombudsmanlık kurumlarında görüldüğü gibi Türkiye
               uygulamasında da Kurumun aldığı kararlar tavsiye niteliğinde olup, yaptırım yetkisi
               yoktur. Bir başka anlatımla, idareler makul, haklı, kabul edilebilir gerekçelerini
               sunmak koşuluyla Ombudsmanın kararını uygulamama yoluna gidebilir.

               Ombudsmanın başarısının bir yönünü kuşkusuz, kararlarının idareler tarafından
               uygulanması oluşturmaktadır. Bu anlamda dünyadaki örneklerine bakıldığında,
               demokrasinin güçlü olduğu, kamusal faaliyetlere halkın katılımının desteklendiği,
               kamunun halkın şikâyetlerine duyarlı olduğu, toplumsal değerler olarak temel insan
               haklarının korunmasını ve güçlendirilmesini benimseyen, Ombudsmanlığın bir
               kültür haline geldiği ve güçlü yetkilerle donatılmış olduğu ülkelerde kararlara uyum
               oranlarının %90’lar civarında olduğu görülmektedir.

               Nitekim  Viyana Üniversitesi tarafından 2005-2007 yılları arasında yürütülen bir
               proje kapsamında Avrupa Konseyi’ne üye ülkeler Ombudsmanlık kurumları ile
               Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan ve İsrail’in de dâhil olduğu 49 ombudsmanlık
               kurumunu kapsayan kurumların yasal düzlemde ve soru kağıtları aracılığıyla yapılan
               karşılaştırılmalı analizi sonucunda, ülkelerin %83’ünde Ombudsmanlık kurumlarının   315
               resen harekete geçme yetkisinin olduğu bu bağlamda hapishanelere, çocukların
               gözetim altında tutuldukları yerlere, psikiyatri merkezlerine, mülteci kamplarına ve
               benzeri diğer idarelere düzenli olarak ziyaret gerçekleştirdikleri; 33 ülkede idarelerin



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   311   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321