Page 318 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 318

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               Ombudsmanlık kurumlarının benzer ve daha güçlü birçok yetki ile donatıldığı
               bilinmektedir. Aşağıda bu hususlar Kurumumuzun bugüne kadar edindiği tecrübe ve
               birikiminden yola çıkılarak kısaca ele alınıp değerlendirilmeye çalışılmıştır.

               İdarelerin  tavsiye  kararlarını  uygulama  konusundaki  olumsuz  yaklaşımının
               nedenlerinin en başında “kamu görevlilerinin risk almaktan çekinmesi” gösterilebilir.
               Kurumumuzun kararlarının hukuken bağlayıcı olmaması sebebiyle, idari mercilerin
               muhatap oldukları tavsiye kararlarının gereğini yapma yönündeki tutumu olumsuz
               olabilmektedir. Özellikle ilgili idare ve kamu görevlisinin hukuki, cezai, mali veya
               idari anlamda sorumluluğunun doğabileceği düşüncesi, kararların uygulanmasını
               engellemektedir. Özellikle mali sonuçları olacak durumlarda, kamu görevlileri
               Sayıştay denetimi, soruşturma geçirme gibi kaygılarla kararı uygulamakta tereddüt
               gösterebilmektedir. Hukuk devletinde, Ombudsmanın kararı üzerine, kararın
               uygulanarak işlem tesis edilmesi durumunda; kararı uygulayan kamu görevlilerinin
               bundan sorumlu tutulması düşünülemez. Sayıştay denetçisi, müfettiş ya da hiyerarşik
               amirin kararın uygulanması sonrasında yaptığı denetimde, hukuken yoruma açık
               kimi bazı durumlarda Ombudsmanın görüşüne katılmasa dahi, salt Ombudsman
               kararının uygulanması sonucunda işlem tesis edilmesi nedeniyle kararı uygulayanlar
               hakkında adli, mali ya da disiplin yönünden herhangi bir işlem tesis etmemesi
               gerektiği değerlendirilmektedir.
               Aksi durum, Ombudsmanlık kurumunun saygınlığıyla bağdaşmayacağı gibi kamu
               görevlilerinin teftiş ve soruşturma baskısıyla sorumluluk almaktan kaçınmalarına
               sebep olacağından, hiçbir risk almayan ve dolayısıyla etkin bir hizmet üretmeyen
               ve sorun çözmeyen kamu görevlilerinden oluşan köhne bir idari yapının varlığına
               sebep olacaktır. Bununla birlikte; her ne kadar bir hukuk devletinde Ombudsman
               kararını uygulayan kamu görevlisinin bundan daha sonra zarar görmesi ideal açıdan
               düşünülemez ise de, en azından böyle bir riskin varlığını ortadan kaldırmak ve
               tavsiye kararlarının uygulanma oranını artırmak adına, Kurumuzun tavsiye kararları
               doğrultusunda yapılan işlem veya eylemden dolayı idareye veya kamu görevlilerine
               sorumluluk yüklenemeyeceğinin kanuni güvence altına alınmasının faydalı olacağı
               düşünülmektedir.

               Tavsiye kararlarımıza uyma oranının düşüklüğünün sebepleri konusunda tespit edilen
               bir diğer husus ise, kanuni boşluk nedeniyle Kurumumuzun tavsiye kararları hakkında
               değerlendirme yapan idari mercilerin kimi zaman çok alt düzeyde olması ve üst
               makamların konudan bilgisinin olmaması ya da tavsiye kararına uyma konusunda yetki   317
               kullanacak makamların belirsizliği nedeniyle yetki karmaşası oluşmasıdır. 6328 sayılı
               Kanunun 20 nci maddesinin üçüncü fıkrası gereğince, ilgili idare, tavsiye kararında
               belirtilen önerilerin yerine getirildiğini veya uygulanabilir nitelikte görülmemesi



                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323