Page 319 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 319

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               halinde bunun gerekçesini Kuruma bildirmelidir. Ancak anılan Kanunda, tavsiye
               kararında zikredilen önerilerin uygulanmasını veya takibini idare nezdinde sağlayacak
               birimlere dair bir değerlendirme yapılmamıştır. Bu durum, tavsiye kararlarının, ilgili
               idarenin hiyerarşide daha alt birimlerince takibine yol açabilmektedir. Alt makamda
               yer alan kamu görevlileri sorumluluk alma ve takdir kullanma noktasında çoğu
               zaman daha çekingen davranabilmekte ve açık hukuka aykırılık tespiti yaptığımız
               durumlarda dahi tavsiye kararlarımız uygulanmayabilmektedir. Her ne kadar kanuni
               bir düzenleme bulunmasa dahi, TBMM adına idare hakkındaki şikâyet başvurularını
               inceleyen Kurumumuzun verdiği tavsiye kararları hakkında değerlendirme
               yapacak  mercilerin  idari  yapılanmada  üst  yönetici  konumunda  olması,  kararların
               uygulanabilirliğini arttırmaktadır.

               Nitekim girişimlerimiz sonucunda, uygulanmayan bazı tavsiye kararları hakkında
               kurumların üst yöneticileri ile görüştüğümüzde aslında kararın uygulanabilecek
               olmasına  rağmen  üst  yöneticilerin  konudan  haberdar  olmamaları  nedeniyle  alt
               makamlar tarafından yapılan değerlendirmeler üzerine uygulanmayan kararlar
               olduğu da gözlenmiştir. Belirtilen sorunun çözülmesi için tavsiye kararlarımızın
               uygulanması  konusunda, karar almaya yetkili  merciin kanunla düzenlenmesi, bu
               suretle Kurumumuzun kararları hakkında değerlendirme yapacak kamu görevlilerinin
               üst düzey yönetici niteliğinde olmasının sağlanması bir çözüm olarak önerilmektedir.
               Tavsiye kararlarımıza uyma oranının düşük olmasının nedenlerinden biri de idarenin
               sorun çözümüne odaklı olmayan, kırtasiyeciliğin ve bürokrasinin yoğun olduğu,
               uzlaşma kültürüne sahip olmayan yapısıyla ilgili olup, bir hukuk kültürü sorunu olan
               bu durumun, Kurumumuz gibi insan hakları alanında faaliyet gösteren kurumların
               da katkısıyla zamanla çözülebileceği düşünülmektedir.

               Günümüzde Ombudsmanlık kurumlarından, bireyin ulusal ve uluslararası mevzuat
               ile güvence altına alınan temel hak ve hürriyetlerinin idarenin işlem, eylem, tutum
               veya davranışı sebebiyle ihlalinin önlenmesi için şikâyet başvurusunu beklemeksizin
               resen harekete geçmeleri, proaktif olarak acilen gerekli tedbirleri almaları böylelikle
               bireyi hak ihlallerine karşı en etkin şekilde korumaları beklenmektedir. Halihazırda,
               Kamu  Denetçiliği  Kurumunun,  herhangi  bir  konuda  inceleme  yapabilmesi  için,
               menfaati ihlal edilen kişi (bazı özel konularda diğer üçüncü kişiler) tarafından
               konuya ilişkin şikâyet başvurusunda bulunulması gerekmektedir. Şikâyet başvurusu
               olmaksızın, basın veya kamuoyu aracılığıyla  öğrenilen bilgiler ışığında resen
     318       herhangi bir inceleme başlatılamamaktadır. Bireyin temel hak ve hürriyetlerine

               yapılan müdahaleye karşı şikâyet başvurusunda bulunmasının engellenme ihtimali;
               şikâyetçinin  idareyi şikâyet ettiğinin  idarece bilinmesi  durumunda şikâyetçinin
               mağduriyetinin artması;  doğrudan Kuruma başvuru yapmakta çeşitli engeller ile



               YILLIK RAPOR 2016
   314   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324