Page 320 - KDK-2016-YILLIK-RAPORU
P. 320

KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU



               karşı karşıya kalabilecek mahkûmlar, çocuklar ve engelliler gibi dezavantajlı ve hassas
               grupların haklarının korunması; bireyin Kuruma  başvuru yolunu bilmemesi gibi
               durumlarda Kurumun, anında müdahale edebilme gücü kazanmak ve hak ihlallerinin
               önüne geçebilmek amacıyla resen inceleme etkisini haiz olması özellikle söz konusu
               birey ve birey grupları açısından proaktif olarak harekete geçebilmesi son derece
               elzemdir. Nitekim 2013 yılından bu yana, Türkiye İlerleme Raporlarında bu husus
               her defasında vurgulanmıştır.

               Kurumumuz, şikâyet başvuruları kapsamında yaptığı incelemeler sırasında zaman
               zaman anayasaya aykırı kanun ya da kanun hükmünde kararname maddelerini tespit
               etmektedir.  Özellikle şikâyet konusu hakkında, ilgili idarenin anayasaya aykırı kanun
               veya kanun hükmünde kararname hükümlerini gerekçe göstererek hukuka aykırı
               işlem ve eylemde bulunması halinde, Kurumumuzun ilgili düzenlemeleri Anayasa
               Mahkemesinin önüne götürebilmesi imkânının olmasının, kamu hizmetinin hukuka
               uygun işlemesinin temininde yararlı olacağı düşünülmektedir.
               Kurumumuz, şikâyet başvurularını esasa dair herhangi bir karar vermeden, tarafların
               iyiniyetli tutumları doğrultusunda uzlaşma sağlayarak da çözebilmektedir. Fiilen
               Kurumumuzda uygulanan bu usul, Kurumumuzdan beklenen faydanın sağlanması
               adına önem taşımaktadır. İdarenin işlem veya eyleminin hukuka veya hakkaniyete
               aykırı olduğunun tespiti, başvuranın mağduriyetinin ortaya konulmasına yardımcı
               olmakta ancak kısa vadede bu mağduriyetin giderilmesine yetmemektedir. Oysaki
               ilgili idare ile başvuran arasında ortak noktanın bulunması suretiyle kurulan
               uzlaşı, taraflar üzerinde daha etkili olabilmektedir. Bu gerekçelerle  uzlaşma usulü
               olarak adlandırılabilecek söz konusu yöntemin yasal alt yapısının oluşturulmasının
               Kurumumuzu daha etkin kılacağı düşünülmektedir.
               Kurumumuz yaptığı inceleme ve araştırma neticesinde uyuşmazlığın çözümü için
               yasal değişiklik gerektiği yönünde bir sonuca varabilmekte bunun üzerine ilgili
               bakanlığa kanuni düzenleme yapılması yönünde çalışmalara başlamasını tavsiye
               edebilmektedir. Yine Kurumumuza yapılan tek bir başvuru sonucunda 100 binlerce
               kişiyi ilgilendiren sorun alanları tespit edilebilmekte ve idareye yanlış uygulamasına
               son vermesi ve mağduriyetleri gidermesi hususunda tavsiyede bulunulabilmektedir.
               Bu doğrultuda bireyler aracılığıyla idarenin adaletsiz uygulamalarının son bulabilmesi,
               mağduriyetlerin giderilmesi ve gelecekte oluşması muhtemel mağduriyetlerin önüne
               geçilebilmesi için kararlarımızın yüce Meclis bünyesinde takibini, en azından gündeme
               gelmesini sağlayacak kurumsal bir mekanizmaya ihtiyaç olduğu değerlendirilmektedir.
                                                                                                319
               Bu doğrultuda Kurumumuz tarafından verilen tavsiye kararlarının TBMM nezdinde
               takibinin  sağlanması adına, Karma Komisyon tarafından  yasama  uzmanlarından
               oluşan bir alt komisyon oluşturulması ve böylelikle yıl boyu tavsiye kararlarının
               takibinin gerçekleştirilmesi Yüce Meclisimizin takdirinde olmakla birlikte, TBMM


                                                                          YILLIK RAPOR 2016
   315   316   317   318   319   320   321   322   323   324   325