Page 551 - KDK
P. 551

güven, huzur ortamı ile barış içinde bir arada yaşama, diyalog,
            empati, karşılıklı anlayış ve hoşgörü zemininin bozulmaması
            için bölgede olağanüstü hal ilan edilmesi yoluna gitmediğinden
            sokağa çıkma yasağı kararlarının Anayasanın 13 üncü maddesi
            kapsamında ele alınıp değerlendirilmesi gerekmektedir.
               67. Olağan dönemlerde temel hak ve hürriyetlerin sınırlandırılma-
            sı rejimini düzenleyen Anayasanın 13 üncü maddesi uyarınca (bkz.
            p.37.4.) temel hak ve hürriyetlerin sınırlanmasındaki şartlar aşağıda
            kısaca ele alınmıştır.

               67.1. Bunlardan ilki kanuniliktir. Temel hak ve hürriyetler
            ancak kanunla sınırlanabilir.  Yürütme organı ancak bir kanuna
            dayanmak şartıyla temel hak ve özgürlükler alanında düzenleme ya-
            pabilir. Düzenleyici işlemlerle yasa tarafından öngörülmemiş bir sınır-
            landırma yapılamaz  .
                                22
               67.2. Sınırlama, Anayasanın sözüne yani metnine ve ruhu-
            na, bir başka anlatımla Anayasanın bütününe ve ondan çıkan
            temel anlama uygun olmak zorundadır. Anayasanın sözüne uy-
            gunluk şartı, özellikle Anayasa ile temel hak ve özgürlükler için ek gü-
            venceler getirilmiş olması, yani yasama organının o hak ve hürriyeti sı-
            nırlandırırken yapamayacağı hususları da belirtmiş olması durumun-
            da önem kazanmaktadır. Örneğin, basının sansür edilmesini öngören
            bir kanun anayasanın “basın sansür edilemez “diyen sözüne aykırı ola-
            caktır. “Anayasanın ruhu “kavramı ise objektif olarak tanımlanabilir
            bir kavram olmayıp, Anayasa, ayrıca bir başka maddesinde bu kavramı
            tanımlamadıkça “Anayasanın ruhuna uygunluk “şartına herkesin üze-
            rinde uzlaşacağı bir anlam vermek mümkün görünmemektedir  .
                                                                          23
               67.3. Sınırlama, aynı zamanda laik cumhuriyetin gerekleri-
            ne uygun olmalıdır. Laik cumhuriyetin gereklerinin, din hürriyeti
            ve din-devlet işlerinin ayrılığı olmak üzere iki cephesi olup, yapılacak
            sınırlama bu unsurlara aykırı olmamalıdır  .
                                                      24
               67.4. Sınırlama, ancak Anayasanın ilgili maddesinde be-
            lirtilen “özel “sınırlama nedenlerine dayanabilir. 2001 yılında
            yapılan Anayasa değişikliği sonucu 13 üncü maddenin yeni metnine
            göre temel hak ve hürriyetler sadece Anayasanın ilgili maddelerinde
            belirtilen sebeplere bağlı olarak sınırlandırılabilmekte olup, bunlar
            arasında ‘kamu yararı’, ‘kamu düzeni’, ‘genel sağlık’, ‘genel ahlak’, ‘milli



           546   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   546   547   548   549   550   551   552   553   554   555   556