Page 553 - KDK
P. 553

olmasını; gereklilik, başvurulan aracın sınırlama amacı açısından zo-
            runlu olmasını; oranlılık, başvurulan aracın hedeflenen amaca ulaşma-
            da ölçüsüz bir oran içinde bulunmamasını ifade etmektedir  .
                                                                       30
               68. Yukarıda anlatılanlar ışığında somut uyuşmazlığa konu
            olan “sokağa çıkma yasakları”, Anayasanın 13 üncü maddesi
            uyarınca ilk olarak “kanunilik “ölçütü bakımından aşağıda ele
            alınıp değerlendirilmiştir.
               68.1. “İdarenin şikâyete ilişkin açıklamaları “ve “Olaylar “başlığı al-
            tında mülki amirlerin sokağa çıkma yasağı duyuruları incelendiğinde
            yasakların kanuni dayanağı olarak, 10/6/1949 tarihli ve 5442 sayılı İl
            İdaresi Kanununun 11 nci maddesinin (C) bendi ile 32 nci maddesinin
            (Ç) bendine atıfta bulunulduğu görülmektedir. Söz konusu maddeler-
            de, Vali ve Kaymakamların hukuki durumları tanımlanmakta, görev ve
            yetkileri düzenlenmekte, somut uyuşmazlığımıza konu 11/C ve 32/Ç
            maddelerinde ise, il/ilçe sınırları içinde huzur ve güvenliğin, kişi
            dokunulmazlığının, tasarrufa müteaallik emniyetin, kamu esenli-
            ğinin sağlanması için Vali/Kaymakamın gereken karar ve tedbirleri
            alacağı; bu hususta alınan ve ilan edilen karar ve tedbirlere uymayan-
            lar hakkında 66 ncı maddede gösterilen adli ve idari yaptırımların uy-
            gulanacağı hüküm altına alınmaktadır.
               68.2. Yukarıda yer verilen madde metninden anlaşıldığı
            üzere, yasa koyucu mülki amirlerin görev yaptıkları mahaller-
            de kamu düzeni ve güvenliğinin sağlanması için gereken karar
            ve tedbirleri alabileceğini düzenlemekle birlikte, bu karar ve
            tedbirlerin ne  olabileceğini  tek tek  sayma,  belirleme  yoluna
            gitmemiş; idareye somut olayların koşullarına uygun olarak
            hareket etme konusunda bir takdir yetkisi tanımıştır. Kuşku-
            suz, söz konusu takdir yetkisi kapsamında alınacak önlemler,
            yargı denetimine tabi olmakla birlikte, “üstün hak “teorisine
            uygun şekilde, kamu yararı ile birey yararı arasında kurulacak
            dengeye göre kullanılmalı, hukuki güvenlik, belirlilik ilkelerini
            zedelememeli, keyfi, sınırsız ve süresiz uygulamalardan kaçı-
            nılmalıdır.

               68.3. Bilindiği üzere hukuki güvenlik ile belirlilik ilkeleri,
            hukuk devletinin önkoşullarındandır. Anayasa Mahkemesi-
            nin tanımına göre hukuki güvenlik ilkesi , “…hukuk normlarının




           548   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   548   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558