Page 554 - KDK
P. 554

öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerinde Devlete güven
            duyabilmesini, Devletin de yasal düzenlemelerinde bu güven duygusunu
            zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını “gerekli kılar.  Hukuki  belirlilik
            ilkesi ise;   “…yasal düzenlemelerin hem kişiler hem de idare yönünden
                       31
            herhangi bir duraksamaya ve kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net,
            anlaşılır ve uygulanabilir olması, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygula-
                                                                              32
            malarına karşı koruyucu bir takım güvenceler içermesi”ni gerekli kılar  .
            Mahkeme, belirlilik ilkesinin, hukuksal güvenlikle bağlantılı
            olduğunu; bu doğrultuda da bireyin, belirli bir kesinlik içinde,
            hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın veya
            sonucun bağlandığını, bunların kamu otoritesine hangi müda-
            hale yetkisini doğurduğunu, kanundan öğrenebilme imkânına
                                                        33
            sahip olması gerektiğine işaret etmiştir  .
               68.4. Bu bağlamda, 27 Mart 2015 günlü ve 6638 sayılı “Polis Va-
            zife ve Salahiyet Kanunu, Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Ka-
            nunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun”un 16
            ncı maddesi ile 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 66 ncı maddesinin
            birinci fıkrasına eklenen cümlenin gerekçesi ve 13 üncü maddesi ile
            5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun “Gözaltı “başlıklı 91 inci
            maddesine eklenen fıkra, konumuz açısından önem arz etmektedir.
               68.5. 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun 66 ncı maddesinin birinci
            fıkrasına, 27/3/2015 tarihli ve 6638 sayılı Kanunla eklenen cümlenin
            (bkz.p.39.3) madde gerekçesinde, “…özellikle sokağa çıkma yasağı
            gibi durumlarda kamu düzeninin sağlanması bakımından zaruret
            arz eden tedbirlere uyulmasının sağlanması amaçlanmıştır. “de-
            nilmek suretiyle, yasa koyucunun 5442 sayılı Kanunun 11/C ve 32/Ç
            maddeleri uyarınca mülki amirlerce alınacak “gereken karar ve tedbir-
            ler “kapsamı içinde “sokağa çıkma yasağı “ilanını da öngördüğü anla-
            şılmaktadır.
               68.6. 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun “Gözaltı “başlıklı
            91 inci maddesine, 27/3/2015 tarihli ve 6638 sayılı Kanunla eklenen
            dördüncü fıkranın (e) bendinde yer alan “10/6/1949 tarihli ve 5442
            sayılı İl İdaresi Kanununa dayanılarak ilan edilen sokağa çıkma
            yasağını ihlal etme “ibaresi ile de, mülki amirlerin 5442 sayılı İl İda-
            resi Kanunu uyarınca sokağa çıkma yasağı ilan etme yetkisinin açık bir
            şekilde hüküm altına alındığı görülmektedir.





                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  549
   549   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559