Page 555 - KDK
P. 555

68.7. Yukarıda anlatılanlar ışığında, terör örgütü mensup-
            larının yakalanması, terör olayları nedeniyle halkın can ve mal
            güvenliğinin sağlanması, sokak aralarındaki barikatların kal-
            dırılması, hendeklerin kapatılması ve kurulan bombalı düze-
            neklerin imhası çalışmaları esnasında sivil vatandaşların can
            ve mal güvenliğinin temin edilmesi, bozulan kamu düzeni ve
            güvenliğinin sağlanması için, mülki amirlerin sokağa çıkma
            yasağı ilan etmesinin hukuki dayanaktan yoksun olduğunu
            söylemek mümkün değildir. Öte yandan, her ne kadar 5442 Sa-
            yılı Kanun ile mülki amirlere kamu düzeni ve güvenliğinin te-
            sisi için gereken tüm tedbir ve kararları alma yetkisi verilirken
            lafzen sokağa çıkma yasağına yer verilmemişse de, özellikle
            “gereken karar ve tedbirler “ibaresinin, sokağa çıkma yasağı
            da dahil diğer tüm önleyici kolluk tedbirlerini de kapsayaca-
            ğı tespit edilmiştir. Kaldı ki bu yetki, 5442 sayılı İl İdaresi Ka-
            nununun 66 ncı maddesinin birinci fıkrasına eklenen hükmün
            gerekçesinde ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun “Gö-
            zaltı “başlıklı 91 inci maddesinde açıkça zikredilmiştir.
               68.8. Bununla birlikte, 5271 sayılı Kanunun 91 inci madde-
            sinde yapılan değişiklik gözetildiğinde, 5442 sayılı Kanunun
            ilgili maddelerinde yapılacak bir düzenleme ile mülki amirler
            tarafından alınacak “gereken karar ve tedbirler “arasında “so-
            kağa çıkma yasağı “ibaresine yer verilmesinin; sokağa çıkma
            yasaklarının bir sonraki duyuruya kadar devam ediyor olma-
            sının  bölgede  yaşayan  vatandaşları endişe  ve  belirsizliğe  sü-
            rüklediği tespit edildiğinden bu kararların hangi sürelerle ilan
            edilebileceğinin ve gözden geçirilme koşullarının yasal düzen-
            leme altına alınmasının; “hukuki belirlilik”, “öngörülebilirlik
            “ve “iyi yönetim ilkeleri “gereği olduğu ve bireyi kamu otori-
            tesinin olası keyfi uygulamalarına karşı koruyacağı sonucuna
            varılmıştır.
               69. Sokağa çıkma yasaklarının “demokratik bir toplumda ge-
            rekli olup olmadığı”, alınan önlem ile ulaşılmak istenen amaç ara-
            sında “ölçülülük “ilkesinin gözetilip gözetilmediği noktasında somut
            olayımız değerlendirildiğinde aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir:







           550   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   550   551   552   553   554   555   556   557   558   559   560