Page 559 - KDK
P. 559

sivil vatandaşların can ve mal güvenliğinin temin edilmesi;
            bozulan kamu düzeni ve güvenliğinin sağlanması için mülki
            amirler tarafından 5442 sayılı İl İdaresi Kanununun ilgili hü-
            kümleri uyarınca alınan sokağa çıkma yasaklarının hukuki
            dayanaktan yoksun olduğunun söylenemeyeceği (bkz.p.68.7),
            uluslararası hukuk ve uygulamaların da buna cevaz verdiği
            (bkz.p.69.1-69.2), özgürlükler ve güvenlik dengesinde gerekli
            olduğu, kamu yararı, güvenliği ve düzeni lehine, bireysel hak
            ve özgürlüklerden yararlanma noktasında dengenin orantısız
            bir şekilde birey aleyhine bozulmadığı (bkz.p.69.3), öte yan-
            dan söz konusu uyuşmazlığa konu sokağa çıkma yasaklarının
            kaldırılması talebiyle yapılan bireysel başvuruların tamamının
            Anayasa Mahkemesi tarafından reddedildiği; temel kamu hiz-
            metlerine erişim hususunda yapılan tedbir talepli başvurular
            bakımından da hem Anayasa Mahkemesi, hem de Avrupa İnsan
            Hakları  Mahkemesince  (bkz.p.13.1-13.2)  tedbir  taleplerinin
            reddedildiği; dolayısıyla idarenin şikâyet konusuna ilişkin yap-
            tığı açıklamaların AYM ve AİHM kararlarında yapılan tespitler
            ile uyumlu olduğu anlaşıldığından, şikâyetlerin reddi gerek-
            miştir.

               72. Bununla birlikte, 5271 sayılı Kanunun 91 inci maddesin-
            de yapılan değişiklik gözetildiğinde, 5442 sayılı Kanunun ilgili
            maddelerinde yapılacak bir düzenleme ile mülki amirler tara-
            fından alınacak “gereken karar ve tedbirler “arasında “soka-
            ğa çıkma yasağı “ibaresine yer verilmesinin; sokağa çıkma ya-
            saklarının bir sonraki duyuruya kadar devam ediyor olmasının
            bölgede yaşayan vatandaşları endişe ve belirsizliğe sürüklediği
            tespit edildiğinden bu kararların hangi sürelerle ilan edilebi-
            leceğinin ve gözden geçirilme koşullarının yasal düzenleme al-
            tına alınmasının; “hukuki belirlilik”, “hukuki güvenlik”, “ön-
            görülebilirlik “ve “iyi yönetim ilkeleri “gereği olduğu ve bireyi
            kamu otoritesinin olası keyfi uygulamalarına karşı koruyacağı
            sonucuna varıldığından bu yönden idareye tavsiyede bulunmak
            gerekmiştir.

               73. Başvuruculardan ... ve ... sokağa çıkma yasağı dolayısıyla böl-
            gede insan hakları ihlalleri olduğunu iddia etmişseler de, genel ni-
            telikteki bu iddialarını doğrulayıcı somut herhangi bir bilgi ve belge




           554   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   554   555   556   557   558   559   560   561   562   563   564