Page 561 - KDK
P. 561

incelediğinde, uluslararası insan hakları hukuku çerçevesinde
            terörle mücadelenin devletlerin en temel yükümlülüğü olduğu
            kuşkusuzdur.
               77. Anayasal düzeni korumak, ülkenin bütünlüğünü sağlamak için,
            ülke içinde ve ülke dışında askeri operasyonlar düzenleyen Türkiye, te-
            rör ile mücadelesinde, Rusya ve İngiltere’nin yaptığı gibi, AİHS md.15
            çerçevesinde olağanüstü hallerde yükümlülüklerini askıya almak ye-
            rine, askeri eylemlerini, AİHS md. 2/2 (a) çerçevesinde “bir kimsenin
            yasadışı şiddete karşı korunması için kesin zorunluluk haline gelen kuvvet
                                        36
            kullanımına “dayandırmıştır  .
               78. AİHS’nin 2 nci maddesinde güvence altına alınan yaşam hak-
            kının kökenine bakıldığında, hakkın kutsallığının tüm inanç sistem-
            lerinde ve kutsal metinlerde tartışmasız olarak kabul edildiği görül-
            mektedir. İnsanların çeşitli sebeplerle birbirlerini öldürmeleri, gerek
            kutsal metinlerde (bkz. Çıkış 20/13; Matta 7/21, 5/21; Furkan 68)
            gerekse Konfüçyüsçülük, Caynizm, Taoizm, Şintoizm, Maniheizm gibi
            inanç sistemlerinde yasaklanmış, pozitif hukuk sistemlerinde de suç
            olarak düzenlenmiştir  .
                                  37
               79. Bilindiği üzere, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin,
            yaşam  hakkını  güvence  altına  alan  ve  ölüm  cezası  verilmesi-
            nin haklı olabileceği koşulları belirleyen 2 nci maddesi, Sözleş-
            me’nin, askıya alınmasına izin verilmeyen en temel hükümleri
            arasında yer almaktadır. İşkence ve insanlık dışı ve aşağılayıcı
            muamele veya cezayı yasaklayan 3 üncü madde ile birlikte bu
            madde, Avrupa Konseyini oluşturan demokratik toplumların
                                                             38
            temel değerlerinden birini vurgulamaktadır  . Nitekim Anaya-
            samızda da benzer bir şekilde, savaş, seferberlik, sıkıyönetim
            veya olağanüstü hallerde dahi, savaş hukukuna uygun fiiller so-
            nucu meydana gelen ölümler dışında, kişinin yaşama hakkına,
            maddi  ve manevi  varlığının  bütünlüğüne dokunulamayacağı
            hüküm altına alınmıştır. AİHM’nin ve AYM’nin 2 nci maddeye
            getirdiği yorum, devletlerin zor kullanma hakkının sınırları
            ile terör ve şiddetin hakim olduğu ortamda AİHM’nin idarenin
            takdir yetkisine ilişkin değerlendirmesi aşağıda yer verilen ka-
            rarlar ile açıkça ortaya konmuştur.






           556   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   556   557   558   559   560   561   562   563   564   565   566