Page 69 - KDK
P. 69
15.4) Diğer taraftan, azınlık mensupları ve yetkili makamlar ara-
sındaki diyaloğun yoğunlaştırıldığı ve azınlıkların eğitim alanındaki
ve dini konulardaki sorunları dâhil olmak üzere çeşitli alanlarda iler-
lemeler kaydedildiği, Lozan Antlaşması uyarınca Türkiye tarafından
tanınan gayrimüslim azınlıklar dışında, Türk makamları azınlığa veya
çoğunluğa ait olmalarına bakmaksızın tüm Türk vatandaşlarını kanun
önünde eşit haklara sahip bireyler olarak kabul ettiği, ancak, tüm va-
tandaşlar için tam eşitlik öngören bu yaklaşımın, Türkiye’yi Avrupa
standartlarına uygun olarak belirli vatandaşlara kimliklerini koruma-
ları için etnik köken, din veya dil temelinde belirli haklar vermekten
alıkoymaması gerektiği,
hususları belirtilmiştir.
15.5) Avrupa Komisyonu Türkiye 2014 Yılı İlerleme Raporunun
“2.2 İnsan hakları ve azınlıkları korunması “başlıklı bölümünde; dü-
şünce, vicdan ve din özgürlüğü mevzuatında kapsamlı bir reforma ve
bu mevzuatın AİHM kararları, Avrupa Konseyi tavsiye kararları ve AB
standartları doğrultusunda uygulanmasına ihtiyaç duyulduğu ayrıca,
hükümet ve azınlık temsilcileri arasındaki diyaloğun devam ettiği, ya-
sal çerçevede değişiklik olmadığı, hususları ifade edilmiştir.
15.6) Türkiye’de azınlıkların korunmasının genel çerçevesini çizen
temel düzenlemeler 24 Temmuz 1923 tarihli Lozan Barış Andlaşma-
sı, 18 Ekim 1925 tarihli Türkiye Cumhuriyeti ile Bulgaristan Krallığı
Arasındaki Dostluk Andlaşması ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasası’dır.
Lozan Barış Andlaşması’nın “Azınlıkların Korunması “başlıklı III. Bö-
lümü (37-44. maddeler) “gayrimüslim “esasına dayalı bir azınlık anla-
yışı benimsemiştir. Söz konusu Andlaşma ve ekleri 23 Ağustos 1923
tarih ve 341-344 sayılı kanunlar ile iç hukukun bir parçası haline geti-
rilmiştir.
15.7) Kararın 11.3 no.lu paragrafında belirtilen Lozan And-
laşması’nın ilgili hükümleri ile Anayasanın 90 ncı maddesinin
son fıkrası birlikte değerlendirildiğinde; Andlaşmanın azın-
lıklara ilişkin hükümlerinin, temel hak ve özgürlüklere ilişkin
uluslararası andlaşma niteliğinde olduğu ve şikayet konusu ile
ilgili yapılacak değerlendirmelerde bu hususun öncelikle dik-
kate alınması gerektiği açıktır.
64 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU