Page 66 - KDK
P. 66

din adamlarına ilişkin 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli
            cetvellerde herhangi bir kadro unvanının düzenlenmediği bu bağlam-
            da kilisede görev yapan din adamlarının kamu görevlisi sayılmasının
            mümkün bulunmadığı, bu yönde de bir talebin olmadığı diğer taraf-
            tan, Kararın 10.10 no.lu paragrafında belirtilen Türkiye Ermenileri
            Patrikliği Patrik Genel Vekili Başpiskopos ... imzalı yazıda; “Yukarıda
            arz edilmiş bulunan hususları göz önünde bulunduran Ruhani Meclis Üye-
            leri, cemaatin kendi din adamının maaşını karşılaması ile ilgili kadım gele-
            neği sürdürmeyi uygun bulmuştur. “yönünde yapılan açıklamaları dikka-
            te alınarak yapılan değerlendirmeler neticesinde; kilisede görev yapan
            din adamlarının kamu görevlisi statüsüne dahil edecek işlemlerin ya-
            pılan işin niteliği ve mevcut kamu personel rejimi dikkate alındığında
            yeni yasal düzenlemeler yapılmaksızın yerine getirilmesinin mümkün
            olmadığı sonucuna varıldığı ve şikayetin reddi gerektiği yönünde
            öneride bulunulmuştur.
               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk  Yönünden Değerlen-
            dirme
               14)  Şikayet konusu olay kararın 3, 4 ve 5 no.lu paragraflarında
            açıklandığı üzere; ... Vakfı’nın başkanı olan şikayetçinin, kiliselerinin
            yıllık geliri dikkate alındığında ücretli din görevlisi çalıştırmalarının
            imkansız hale geldiğinden bahisle, kiliselerinde görevlendirdikleri din
            adamının maaşının Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından karşılanması
            talebinin, adı geçen Başkanlık tarafından reddedilmesine ilişkindir.
               14.1) Şikayetçinin talebi göz önüne alındığında, uyuşmazlık konu-
            su olay öncelikle laiklik ve düşünce, vicdan ve din özgürlüğü ilkeleri
            kapsamında değerlendirilecektir.

               14.2) Bilindiği üzere, lâiklik anlayışı pozitif bir hukuk kuralı ola-
            rak Anayasa hukukumuza 1924 tarihli Teşkilatı Esasiye Kanunu’nun,
            Cumhuriyetin niteliklerini belirleyen 2 nci maddesinde 5/2/1937 ta-
            rihinde ve 3115 sayılı Kanun ile yapılan değişiklikle girmiştir. Laiklik
            kavramı ise Anayasa’nın başlangıcı ile 2., 13., 14., 68., 81., 103., 136.
            ve 174. maddelerinde yer alırken bu maddelerde laiklik, devletin dini
            inançlar karşısındaki konumunu belirleyen siyasal bir ilke olarak dü-
            zenlenmiştir.
               14.3)  Anayasa, resmî bir dine yer vermemekle birlikte, çoğun-
            luk  dininin  mensuplarının  inanç,  ibadet  ve  eğitim  gibi  ihtiyaçlarını



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  61
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71