Page 66 - KDK
P. 66
din adamlarına ilişkin 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli
cetvellerde herhangi bir kadro unvanının düzenlenmediği bu bağlam-
da kilisede görev yapan din adamlarının kamu görevlisi sayılmasının
mümkün bulunmadığı, bu yönde de bir talebin olmadığı diğer taraf-
tan, Kararın 10.10 no.lu paragrafında belirtilen Türkiye Ermenileri
Patrikliği Patrik Genel Vekili Başpiskopos ... imzalı yazıda; “Yukarıda
arz edilmiş bulunan hususları göz önünde bulunduran Ruhani Meclis Üye-
leri, cemaatin kendi din adamının maaşını karşılaması ile ilgili kadım gele-
neği sürdürmeyi uygun bulmuştur. “yönünde yapılan açıklamaları dikka-
te alınarak yapılan değerlendirmeler neticesinde; kilisede görev yapan
din adamlarının kamu görevlisi statüsüne dahil edecek işlemlerin ya-
pılan işin niteliği ve mevcut kamu personel rejimi dikkate alındığında
yeni yasal düzenlemeler yapılmaksızın yerine getirilmesinin mümkün
olmadığı sonucuna varıldığı ve şikayetin reddi gerektiği yönünde
öneride bulunulmuştur.
D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme
14) Şikayet konusu olay kararın 3, 4 ve 5 no.lu paragraflarında
açıklandığı üzere; ... Vakfı’nın başkanı olan şikayetçinin, kiliselerinin
yıllık geliri dikkate alındığında ücretli din görevlisi çalıştırmalarının
imkansız hale geldiğinden bahisle, kiliselerinde görevlendirdikleri din
adamının maaşının Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından karşılanması
talebinin, adı geçen Başkanlık tarafından reddedilmesine ilişkindir.
14.1) Şikayetçinin talebi göz önüne alındığında, uyuşmazlık konu-
su olay öncelikle laiklik ve düşünce, vicdan ve din özgürlüğü ilkeleri
kapsamında değerlendirilecektir.
14.2) Bilindiği üzere, lâiklik anlayışı pozitif bir hukuk kuralı ola-
rak Anayasa hukukumuza 1924 tarihli Teşkilatı Esasiye Kanunu’nun,
Cumhuriyetin niteliklerini belirleyen 2 nci maddesinde 5/2/1937 ta-
rihinde ve 3115 sayılı Kanun ile yapılan değişiklikle girmiştir. Laiklik
kavramı ise Anayasa’nın başlangıcı ile 2., 13., 14., 68., 81., 103., 136.
ve 174. maddelerinde yer alırken bu maddelerde laiklik, devletin dini
inançlar karşısındaki konumunu belirleyen siyasal bir ilke olarak dü-
zenlenmiştir.
14.3) Anayasa, resmî bir dine yer vermemekle birlikte, çoğun-
luk dininin mensuplarının inanç, ibadet ve eğitim gibi ihtiyaçlarını
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 61