Page 39 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 39

gereken kişiler sayılarak devletin sosyal güvenliğe verdiği önem, ana-
              yasal düzeyde ortaya konmuştur.
                 48. Bununla birlikte Anayasanın 2’nci maddesinde düzenlenen
              “sosyal hukuk devleti” kavramı, Anayasa Mahkemesi’nin 26/10/1988
              tarihli E:1988/19 K:1988/33 sayılı kararında da şöyle tanımlanmakta-
              dır; “Sosyal hukuk devleti güçsüzleri, güçlüler karşısında koruyarak gerçek
              eşitliği yani sosyal adaleti ve toplumsal dengeyi sağlamakla yükümlü devlet
              demekti... Hukuk devletinin amaç edindiği kişinin korunması, toplumda
              sosyal güvenliğin ve adaletin sağlanması yoluyla gerçekleşebilir. Böylece
              sosyal güvenlik, sosyal hukuk devleti içerisinde yer alan ve bu ilkeyi oluş-
              turan temel kavramlardan biridir... Sosyal güvenlik kavramının içerdiği te-
              mel esas ve ilkeleri uyarınca toplumda yoksul ve muhtaç insanlara devletçe
              yardım edilerek onlara insan onuruna yaraşır asgari düzeyin sağlanması,
              böylece sosyal adaletin ve sosyal devlet ilkelerinin gerçekleşmesine elverişli
              ortamın yaratılması gerekir ...”
                 49. Dolayısıyla ilgili idarenin şikâyetçinin başvurusuna istinaden
              borçlanma işlemlerini başlatarak borç miktarını kişiye tebliğ etmesi
              ve tahsilini gerçekleştirmesi, şikâyetçinin de borçlanma işlemlerinin
              tamamlandığı beklentisi ile işinden ayrılmasına neden olmuştur. Son-
              rasında idarenin borçlanma işlemini sehven yaptığını belirterek aldığı
              parayı iade etmesi, kişinin emeklilik için iki yıl daha çalışması gerektiği
              sonucunu doğurmaktadır ki bu uygulamanın adalet ve hakkaniyet il-
              keleri ile bağdaşmadığı açıktır.
                 50. Ayrıca, şikâyet konusunun kırılma noktası olan “son defa emekli
              sandığına tabi bir işte çalışması nedeniyle” doğum borçlanması yapma
              hakkının tanınmaması ile ilgili olarak yürütülen incelemeler sırasın-
              da Anayasa Mahkemesince verilen 05/02/2009 tarihli 2009/17 sayılı
              karar da incelenip değerlendirilmiştir. Bu kararın, bahse konu şikâyet
              dosyası ile yakından ilgili ve dosyanın değerlendirilmesinde dikkate
              alınması gereken bir karar olduğu sonucuna varılmıştır. Şöyle ki;

                 51. Söz konusu kararda Anayasa Mahkemesi, “Anayasa’nın 2. mad-
              desinde, Türkiye Cumhuriyeti’nin bir hukuk devleti olduğu belirtilmiştir.
              Hukuk devleti, eylem ve işlemleri hukuka uygun olan, insan haklarına da-
              yanan, bu hak ve özgürlükleri koruyup güçlendiren, her alanda adil bir hu-
              kuk düzeni kurup bunu geliştirerek sürdüren, Anayasa’ya aykırı durum ve





             38   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44