Page 573 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 573

Emniyeti Genel Müdürlüğü, işveren sendikası TÜHİS ile işçi sendikası
              TDS arasında imzalanacak yeni bir ilave sözleşme ile çözümlenebilece-
              ği hususunda, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğüne ve ilgili sendikalara
              tavsiyede bulunulması gerektiği yönünde öneride bulunulmuştur.

                 D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
              dirme

                 16. Şikayetçi ... 854 sayılı Deniz İş Kanununa tabi olarak gemiada-
              mı statüsünde Bot Makinisti olarak görev yapmakta olduğu, söz konu-
              su Kanunun 28 inci maddesine göre % 25 zamlı olarak fazla çalışma
              ücreti aldığı, 2012 yılında yürürlüğe giren Borçlar Kanununun 402 nci
              maddesine göre fazla çalışma ücretinin tarafına % 50 fazlasıyla öden-
              mesi ve Deniz İş Kanununun 48 inci maddesinin lehine olacak şekilde
              dikkate alınması gerektiğini belirttiği, ancak Kurum tarafından tüm
              gemiadamlarının özel kanun niteliğinde olan 854 sayılı Deniz İş Kanu-
              nuna tabi olmaları nedeniyle uygun görülmediği anlaşılmıştır.

                 17. Bazı sektör çalışanları diğerlerine göre daha zor ve tehlikeli
              işlerle uğraşmaktadırlar ki bunlardan biri de denizcilik sektörüdür.
              Gemi adamlarının gördükleri işin niteliği bunların diğer işçilerden ayrı
              değerlendirilmesini ve farklı düzenlemelere tabi tutulmasını gerekli
              kılmaktadır. Örneğin, farklı fesih sebepleri, fesih hükmünün ertelen-
              mesi, yurda iade, iaşe servisi kurulması, ikâmet yeri sağlanması zo-
              runluluğu vb. denizde yapılan faaliyetlere özgüdür.(Gemiadamlarının
              Çalışma Süreleri, Araştırma Görevlisi M. Deniz GÜNER, İ.Ü. Hukuk
              Fakültesi, Deniz Ticareti ve Sigorta Hukuku Ana Bilim Dalı http://
              www.ceis.org.tr/dergiDocs/makale 21.pdf, makale) Dolayısıyla, fazla
              çalışma ile ilgili hükümlerde de lehe olan hükümler uygulanmalıdır.
                 18. Deniz İş Kanununda iş süresi ve fazla çalışmaya ilişkin hüküm-
              ler gemilerde yapılan çalışmaların niteliğine uygun olarak diğer iş ka-
              nunlarında yer almayan, farklı düzenlemeler içermektedir. Uluslarara-
              sı alanda da denizcilik sektörü diğer sektörlerden ayrı düzenlemelere
              tabi tutulmuştur. Diğer sözleşmeler yanında, Uluslararası Çalışma
              Örgütünün 1958 tarihli 109 sayılı Gemi Adamlarının Ücretleri, Çalış-
              ma Süreleri ve Geminin İşletilmesi Hakkında Sözleşmesinin tadili ge-
              rekmiş ve Gemiadamlarının İş Saatleri ve Gemilere Mürettebat Alımı
              ile ilgili 180 sayılı sözleşme kabul edilmiş, Avrupa Birliği’nde de 1999
              yılında Gemi Adamları Federasyonu ve Armatörler Birliği arasında,




            572   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   568   569   570   571   572   573   574   575   576   577   578