Page 575 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 575
olduğu ve şikayet konusu talebin daha net anlaşılabilmesini sağlaması
açısından önem arz etmektedir.
21. 2004 2008 Yıllarında Uluslararası Sefer Yapan Gemilerin Ka-
rıştığı Deniz Kazalarının Analizi sonucunda Deniz Kaza İnceleme Ko-
misyonu tarafından incelemesi yapılan ve araştırma kapsamında ele
alınan 115 deniz kazasının 46 adedinin (% 40) temel nedeni,
insan hatası olarak belirlenmiştir. Kazalara neden olan diğer te-
mel etkenlerin ise, kötü hava koşulları (% 33), arıza (% 13,9) ve yo-
ğun trafik (% 8,7) olduğu görülmektedir. En çok yaşanan kaza türü
olan çatışma kazalarının (60 kaza) % 43’ü insan hatasından ve
% 38’i kötü hava koşullarından kaynaklanmıştır. Diğer en çok yaşanan
kaza türü olan karaya oturma kazalarının (33 kaza) ise, % 39’u
insan hatasından ve % 30’u kötü hava koşullarından kaynaklandığı
belirtilmiştir. (Türkiye Kıyılarında 2004 2008 Yıllarında Uluslararası
Sefer Yapan Gemilerin Karıştığı Deniz Kazalarının Analizi, Dokuz Ey-
lül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi Cilt:4 Sayı:2 2012, Ender
Asyalı Taner Kızkapan) Dolayısıyla, deniz kazalarının büyük oranda
insan hatalarından kaynaklandığı anlaşılmış olup, ülkeler açısından
da söz konusu konuda tedbirler alınmasını zorunlu kılmıştır. Ayrıca
mesleğin risk faktörü ve çalışma saatlerinin uzunluğu da dik-
kate alınarak gemiadamlarına yönelik çalışma koşullarında da
bir takım avantajların ve kolaylıkların sağlanması gerektiği
düşünülmektedir.
22. Uluslararası Çalışma Örgütünün 187 sayılı tavsiye kararlarında
fazla çalışma için ödenecek ücretin temel saat ücretinin bir tam bir
bölü dördünden (1 1/4’ünden) az olamayacağı belirtilmekte ve böy-
lelikle tavsiye kararlarına göre de fazla çalışma ücretinin en az %25
oranında arttırılması gerektiği belirtilmektedir. Dolayısıyla fazla çalış-
ma ücretine ilişkin düzenlemenin uluslararası düzenlemelerle uyum
içerisinde olduğu anlaşılmakla birlikte, fazla çalışma ücretinin Deniz
İş Kanununda, 4857 sayılı İş Kanunu ve Basın İş Kanununda olduğu
gibi % 50 değil de % 25 oranında arttırılmasının işçiler arasında eşitli-
ğin sağlanması açısından büyük bir eksiklik olduğu düşünülmektedir.
23. Kişiler arasındaki ilişkileri düzenleyen geniş kapsamlı yasalara
genel kanun, bu kanunun düzenleme alanına giren belirli bir hukuki
ilişkiyi ayrıntılara girerek düzenleyen kanunlara ise özel kanun denir.
574 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU