Page 575 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 575

olduğu ve şikayet konusu talebin daha net anlaşılabilmesini sağlaması
              açısından önem arz etmektedir.
                 21. 2004 2008 Yıllarında Uluslararası Sefer Yapan Gemilerin Ka-
              rıştığı Deniz Kazalarının Analizi sonucunda Deniz Kaza İnceleme Ko-
              misyonu tarafından incelemesi yapılan ve araştırma kapsamında ele
              alınan 115 deniz kazasının 46 adedinin (% 40) temel nedeni,
              insan hatası olarak belirlenmiştir. Kazalara neden olan diğer te-
              mel etkenlerin ise, kötü hava koşulları (% 33), arıza (% 13,9) ve yo-
              ğun trafik (% 8,7) olduğu görülmektedir. En çok yaşanan kaza türü
              olan çatışma kazalarının (60 kaza) % 43’ü insan hatasından ve
              % 38’i kötü hava koşullarından kaynaklanmıştır. Diğer en çok yaşanan
              kaza türü olan karaya oturma kazalarının (33 kaza) ise,  % 39’u
              insan hatasından ve % 30’u kötü hava koşullarından kaynaklandığı
              belirtilmiştir. (Türkiye Kıyılarında 2004 2008 Yıllarında Uluslararası
              Sefer Yapan Gemilerin Karıştığı Deniz Kazalarının Analizi, Dokuz Ey-
              lül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dergisi Cilt:4 Sayı:2 2012, Ender
              Asyalı  Taner Kızkapan) Dolayısıyla, deniz kazalarının büyük oranda
              insan hatalarından kaynaklandığı anlaşılmış olup, ülkeler açısından
              da söz konusu konuda tedbirler alınmasını zorunlu kılmıştır. Ayrıca
              mesleğin risk faktörü ve çalışma saatlerinin uzunluğu da dik-
              kate alınarak gemiadamlarına yönelik çalışma koşullarında da
              bir takım avantajların ve kolaylıkların sağlanması gerektiği
              düşünülmektedir.

                 22. Uluslararası Çalışma Örgütünün 187 sayılı tavsiye kararlarında
              fazla çalışma için ödenecek ücretin temel saat ücretinin bir tam bir
              bölü dördünden (1 1/4’ünden) az olamayacağı belirtilmekte ve böy-
              lelikle tavsiye kararlarına göre de fazla çalışma ücretinin en az %25
              oranında arttırılması gerektiği belirtilmektedir. Dolayısıyla fazla çalış-
              ma ücretine ilişkin düzenlemenin uluslararası düzenlemelerle uyum
              içerisinde olduğu anlaşılmakla birlikte, fazla çalışma ücretinin Deniz
              İş Kanununda, 4857 sayılı İş Kanunu ve Basın İş Kanununda olduğu
              gibi % 50 değil de % 25 oranında arttırılmasının işçiler arasında eşitli-
              ğin sağlanması açısından büyük bir eksiklik olduğu düşünülmektedir.
                 23. Kişiler arasındaki ilişkileri düzenleyen geniş kapsamlı yasalara
              genel kanun, bu kanunun düzenleme alanına giren belirli bir hukuki
              ilişkiyi ayrıntılara girerek düzenleyen kanunlara ise özel kanun denir.





            574   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   570   571   572   573   574   575   576   577   578   579   580