Page 727 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 727

C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
              dirme ve Gerekçe
                 26. Şikayet başvurucuları, 4 numaralı paragrafta yazılı olduğu
              üzere,  Anayasa  Mahkemesinin  25/12/2014  tarihli  ve  E:2013/111;
              K:2014/195 sayılı iptal Kararının yürürlüğe girdiği 07/01/2015 ta-
              rihinden önce emekli olup da  emekli ikramiyeleri 30 yıl üzerinden
              ödendiğinden, 30 yıldan fazla hizmet süreleri için emekli ikramiyesi
              ödenmesini talep etmişlerdir.
                 27.  Anayasa Mahkemesinin 07/01/2015  tarihli  ve 29229  sayı-
              lı  Resmi Gazetede yayımlanan 25/12/2014  tarihli  ve E:2013/111,
              K:2014/195 sayılı Kararı ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emek-
              li Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinde yer alan “…  verilecek
              emekli ikramiyesinin hesabında 30 fiili hizmet yılından fazla
              süreler …” ibaresinin Anayasaya aykırı olduğuna ve iptaline karar ve-
              rildiği, böylece emeklilik ikramiyelerinin hesabında 30 yıllık süre sınır-
              landırmasının ortadan kalktığı anlaşılmaktadır.
                 28. İdare tarafından şikâyetçilere; Anayasa Mahkemesi Kararının
              07/01/2015 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak bu tarihte yürürlü-
              ğe girdiği, Anayasanın 153 üncü maddesi uyarınca Mahkemenin iptal
              kararlarının geriye yürümeyeceği, dolayısıyla 07/01/2015 tarihinden
              önce emekli aylığı bağlanmış olan kişilere 30 yılı aşan çalışma süreleri
              için emeklilik ikramiyesi ödenemeyeceği yönünde cevap verildiği anla-
              şılmaktadır.

                 29. İdarece Anayasa Mahkemesinin iptal Kararından önce emek-
              li olan ve 30 yıldan fazla fiili hizmette bulunan emeklilere, 30 yılın
              üzerindeki hizmet yılları için emekli ikramiyesi ödenmesi durumunda
              çıkan maliyetin yaklaşık 1.800.000.000 TL tutarında olduğu ve Sos-
              yal Güvenlik Kurumunun da halihazırdaki gelir-gider açığı göz önünde
              bulundurularak, Anayasa Mahkemesine ait söz konusu Kararın uygu-
              lanması halinde Kurumun aktüeryal gelir- gider dengesinin daha da
              olumsuz etkileneceği, bu nedenle Karara ilişkin muhtemel maliyetin
              bütçe olanakları çerçevesinde karşılanmasının mümkün görülmediği
              ifade edilmiştir.
                 30. Anayasanın 2 nci maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin sos-
              yal bir hukuk devleti olduğu belirtilmiş, 5 inci maddesinde de kişile-
              rin ve toplumun refah huzur ve mutluluğunu sağlamak üzere siyasal,



            726   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   722   723   724   725   726   727   728   729   730   731   732