Page 727 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 727
C. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk Yönünden Değerlen-
dirme ve Gerekçe
26. Şikayet başvurucuları, 4 numaralı paragrafta yazılı olduğu
üzere, Anayasa Mahkemesinin 25/12/2014 tarihli ve E:2013/111;
K:2014/195 sayılı iptal Kararının yürürlüğe girdiği 07/01/2015 ta-
rihinden önce emekli olup da emekli ikramiyeleri 30 yıl üzerinden
ödendiğinden, 30 yıldan fazla hizmet süreleri için emekli ikramiyesi
ödenmesini talep etmişlerdir.
27. Anayasa Mahkemesinin 07/01/2015 tarihli ve 29229 sayı-
lı Resmi Gazetede yayımlanan 25/12/2014 tarihli ve E:2013/111,
K:2014/195 sayılı Kararı ile; 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emek-
li Sandığı Kanununun 89 uncu maddesinde yer alan “… verilecek
emekli ikramiyesinin hesabında 30 fiili hizmet yılından fazla
süreler …” ibaresinin Anayasaya aykırı olduğuna ve iptaline karar ve-
rildiği, böylece emeklilik ikramiyelerinin hesabında 30 yıllık süre sınır-
landırmasının ortadan kalktığı anlaşılmaktadır.
28. İdare tarafından şikâyetçilere; Anayasa Mahkemesi Kararının
07/01/2015 tarihli Resmi Gazetede yayımlanarak bu tarihte yürürlü-
ğe girdiği, Anayasanın 153 üncü maddesi uyarınca Mahkemenin iptal
kararlarının geriye yürümeyeceği, dolayısıyla 07/01/2015 tarihinden
önce emekli aylığı bağlanmış olan kişilere 30 yılı aşan çalışma süreleri
için emeklilik ikramiyesi ödenemeyeceği yönünde cevap verildiği anla-
şılmaktadır.
29. İdarece Anayasa Mahkemesinin iptal Kararından önce emek-
li olan ve 30 yıldan fazla fiili hizmette bulunan emeklilere, 30 yılın
üzerindeki hizmet yılları için emekli ikramiyesi ödenmesi durumunda
çıkan maliyetin yaklaşık 1.800.000.000 TL tutarında olduğu ve Sos-
yal Güvenlik Kurumunun da halihazırdaki gelir-gider açığı göz önünde
bulundurularak, Anayasa Mahkemesine ait söz konusu Kararın uygu-
lanması halinde Kurumun aktüeryal gelir- gider dengesinin daha da
olumsuz etkileneceği, bu nedenle Karara ilişkin muhtemel maliyetin
bütçe olanakları çerçevesinde karşılanmasının mümkün görülmediği
ifade edilmiştir.
30. Anayasanın 2 nci maddesinde Türkiye Cumhuriyetinin sos-
yal bir hukuk devleti olduğu belirtilmiş, 5 inci maddesinde de kişile-
rin ve toplumun refah huzur ve mutluluğunu sağlamak üzere siyasal,
726 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU