Page 731 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-1
P. 731

38. İdarenin şikâyetçilerin 30 yılın üzerindeki çalışma yılları için
              emekli ikramiyesi verilmesi yönündeki taleplerini, Anayasa Mahkeme-
              sinin iptal kararlarının geriye yürümeyeceği gerekçesiyle red-
              dettiği anlaşılmıştır. Anayasanın 153 üncü maddesinin üçüncü fık-
              rasında; kanunların, Anayasa Mahkemesinin iptal kararlarının Resmî
              Gazetede yayımlandığı tarihte yürürlükten kalkacağı, gereken hallerde
              Anayasa Mahkemesi iptal hükmünün yürürlüğe gireceği tarihin ayrıca
              kararlaştırabileceği ve bu tarihin, kararın Resmî Gazetede yayımlan-
              dığı günden başlayarak bir yılı geçemeyeceği düzenlenmiştir. Şikayete
              konu edilen iptal Kararının yürürlüğüne ilişkin Mahkemece herhangi
              bir kayıt konulmadığı anlaşılmış olup; Kararın 07/01/2015 tarihi iti-
              bariyle Resmi Gazetede yayımlanmakla yürürlüğe girdiği açıktır.
                 39. Bu kapsamda, şikâyete konu uyuşmazlık açısından, Anayasa
              Mahkemesinin iptal kararlarının geriye yürümemesi kuralının değer-
              lendirilmesi gerekmektedir. Doktrinde ve yargı kararlarında da  Ana-
              yasa Mahkemesinin iptal kararlarının hangi durumlarda geriye yürü-
              tülebileceği hususu tartışma konusu olmuştur. Anayasanın 153 üncü
              maddesinin beşinci fıkrasında hüküm altına alınan iptal kararlarının
              geriye yürümezliği ilkesi, iptal edilen kanun hükmüne dayanılarak o
              tarihe kadar yapılmış olan yüzlerce, binlerce bireysel işlemi geçersiz
              kılmamak için kabul edilmiş olup, aksi yönde bir kabulün, kişilerin hu-
              kuki güvenliği ve hukuk düzeninin istikrarı açısından birçok sakınca
              doğurabileceği ortadadır. (Ergun ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku,
              15. Baskı, 2014, s.459)
                 40. Anayasada böyle bir kuralın açıkça benimsenmesinin gerek-
              çelerinden biri, sosyal huzurun  bozulmaması gerektiği düşüncesidir.
              Gerçekten, hukuk güvenliği toplum ve devlet hayatında çok önemli bir
              unsur olarak karşımıza çıkmaktadır. İptal kararlarının geriye yürüme-
              si halinde iptal edilen kanuna göre yapılmış bütün işlemler hükümsüz
              kalacak, bu durum da toplum hayatında keşmekeşe sebep olacak ve
              hukuk güvenliğini tahrip edecektir. (Burhan KUZU, Anayasa Mahke-
              mesinin İptal Kararlarının Geriye Yürümezliği Sorunu, İÜHFM, cilt
              52, sayı 1-4, 1986-1987, s.197)
                 41. Anayasa Mahkemesi kararlarının geriye yürümeyeceğine ilişkin
              kurala somut norm denetiminin doğasından kaynaklanan istisna ha-
              riç olmak üzere herhangi bir istisna  getirilmemiştir. Diğer  bir ifade ile





            730   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   726   727   728   729   730   731   732   733   734   735   736