Page 756 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-2
P. 756

primler kanuni faiziyle birlikte ödenmedikçe o hizmetlerin nazara alınama­
            yacağı hükmü yer almaktadır. Keza 2829 sayılı Kanunun 5. maddesinin
            başlığı da “hizmetlerin ihyası” deyimini içermekte ve bu maddeyle de, Ek
            madde 14’e paralel bir hüküm getirdiği görülmektedir.

               Almanya Federal Cumhuriyeti Sigorta Kurumunun prim iadesiyle ilgili
            9.11.1984 tarihli kararında yer alan ve kısaca RVO Yasası olarak adlandı­
            rılan Kanunun 1303. maddesi hükmünün, Sosyal Sigortalar Kanunu’nun
            Ek.14. maddesi ile 2829 sayılı Yasasının 5. maddesine koşut bir hüküm ni­
            teliğini taşıdığı sonucuna varılmıştır. Zira, Alman Sigorta Kurumunun
            prim iadesiyle ilgili kararında çok açık bir biçimde “Bu prim iadesi
            ile şu ana kadar olan sigortalılık durumu sona ermiş oluyor” den-
            mektedir.

               Bu kararın anlamı, iç hukukumuzdaki hizmet tasfiyesi mües-
            sesiyle eş değerdedir. Davacı, Almanya Federal Cumhuriyetinde
            geçen ilk çalışma gününe ait primi de geri aldığı için sigortalılı-
            ğın başlangıcı da tıpkı diğer çalışma süreleri gibi tasfiye edilmiş
            olmaktadır.  Tasfiyeye  uğramış  hizmetler  sosyal  sigorta  hukuku
            açısından geçerliliğini yitirmiş sayılır.

               Davacının, kendisi için yatırılan primlerin yarısının iade edilmiş olma­
            sı, Almanya’daki hizmetlerinin diğer yarısının tasfiye edilmediğini göster­
            mez.... Nitekim iç hukukumuza göre de Sosyal Sigortalar Kanununun 64.
            maddesi gereğince sigortalıya sadece malullük ve yaşlılık sigortası primleri
            iade edilmekte, iş kazalarıyla meslek hastalıkları, hastalık ve analık sigor­
            tası primleri iade edilmemektedir. Bu primlerin iade edilmemesi hizmetle­
            rin tasfiye edilmiş olmasına engel teşkil etmemektedir.
               Türkiye Cumhuriyeti ile Almanya Federal Cumhuriyeti arasındaki Sos­
            yal Güvenlik Sözleşmesinin .... 27. maddesi, 28 ve 29. maddelere nazaran
            genel hüküm niteliğindedir. Nitekim 28. maddede, “Alman Sosyal Sigorta
            Mercii için aşağıdaki hususlar geçerlidir” hükmüne yer verilmiş iken 29.
            maddede, ‘‘Türk Sosyal Sigorta Mercii için aşağıdaki hususlar geçerlidir”
            hükmü öngörülmüştür.Her iki ülkenin sosyal sigorta mercilerinin
            uygulayacakları kuralların saptanmasında, başka bir deyişle
            28 ve 29. maddede belirtilen hükümlerin uygulanmasından önce
            27. maddeyle getirilen koşulların gerçekleşip gerçekleşmediği
            araştırılıp incelenecektir. 27. madde, ‘‘Her iki akit taraf mevzu-
            atına göre nazara alınabilecek sigortalılık süresinin mevcudiyeti




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  755
   751   752   753   754   755   756   757   758   759   760   761