Page 358 - calisma-ve-sosyal-guvenlik-3
P. 358
davranma borcuna yahut İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Avrupa
İnsan Hakları Sözleşmesi, Avrupa Sosyal Şartı gibi uluslararası hukuki
metinlerdeki eşit davranma ilkesine aykırı olarak nitelendirilebilmesi
ancak söz konusu farklılığın hukuken yasaklanmış bir ayrımcılık sonu-
cunda ya da farklı davranışın subjektif bir nedene dayanması hallerin-
de mümkün olacaktır.
22. Şikayet konusu olayda Anayasamızın eşitlik ilkesine ya da 4857
sayılı İş Kanunu açısından eşit davranma ilkesine aykırılığın ileri sürü-
lebilmesi mümkün değildir. Zira işveren ile işçi sendikaları tarafından
müzakere edilmiş ve karşılıklı anlaşma neticesinde bağıtlanmış bulu-
nan toplu iş sözleşmesi ile saat ücretine ilişkin hususlar tespit olun-
muştur. Buna göre iş mevzuatı uyarınca işyerinde toplu iş sözleşmesi
imzalamaya yetkili bulunan sendikanın da kabulü ile, toplu iş sözleş-
mesinin imzalanması esnasında işbaşında bulunan işçiler ile son-
rasında işe başlayanlar arasında bir farklılık öngörülmüş olup
işveren aynı durumda olan işçiler için aynı uygulamayı yap-
maktadır. Bu bakımdan 12. Dönem İşletme Toplu İş Sözleşmesinin
86 ncı maddesi ile getirilen düzenlemenin İş Kanununun emredici hü-
kümlerinden olan eşit davranma ilkesine aykırılık teşkil etmediği açık-
tır. Öte yandan işçi sendikası TES-İŞ ile işveren sendikası MİKSEN’in
yapmış olduğu toplu sözleşme görüşmeleri doğrultusunda 2006 içe-
risinde işe başlayan işçilerin bir kısmının daha yüksek maaş almala-
rı ile ilgili olarak; önceki dönemlerdeki sözleşmelerden farklı surette,
16. Dönem İşletme Toplu İş Sözleşmesinin 86 ncı maddesi ile getirilen
düzenlemelerin saat ücreti farklılığını azaltmaya yönelik olduğu an-
laşılmaktadır. Bununla beraber mezkur toplu iş sözleşmesi ile böyle
bir düzenleme getirilmemiş olsaydı dahi, ücretlerin ve iş koşullarının,
işverenlerin ya da işveren örgütlerinin çalışanların örgütleriyle iste-
ğe bağlı görüşmeleri neticesinde toplu sözleşme ile belirlenmiş oldu-
ğu durumlarda, bu düzenlemelerden memnun olmayan işçilerin
toplu iş hukukunun doğası gereği, sendika içerisinde mücadele
etme, sendikadan ayrılma, başka bir sendikaya geçme ve yeni
bir sendikal örgütlenmeye gitme alternatifleri bulunduğu bi-
linmektedir.
Yukarıdan bu yana yapılan açıklamalar, iddia, idarenin ce-
vabi yazıları ve özellikle temel metin olan toplu iş sözleşmesi
ile tüm dosya birlikte değerlendirildiğinde, idarenin şikayet
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 357