Page 331 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 331

tanınacağı ise ancak somut olaylarda söz konusu olan çıkarla-
            rın ele alınmasıyla yapılabilecek bir değerlendirmedir (Ülkü AZ-
            RAK, “Anayasa Mahkemesi İptal Kararlarının Geriye Yürümezliği”, Ana-
            yasa Yargısı Dergisi, Cilt.1, 1984, s.159).

               32. Diğer taraftan, Anayasamızın 35. maddesinde, BM İnsan
            Hakları Evrensel Beyannamesi’nin 17. maddesinde ve Avrupa
            İnsan Hakları Sözleşmesi’ne Ek 1 No’lu Protokolün 1. madde-
            sinde; herkesin mülkiyet hakkına sahip olduğu, hiç kimsenin keyfi
            olarak mülkiyetinden yoksun bırakılamayacağı, herhangi bir kimsenin
            ancak kamu yararı sebebiyle ve yasada öngörülen koşullara ve Ulusla-
            rarası hukukun genel ilkelerine uygun olarak mal ve mülkünden yok-
            sun bırakılabileceği hüküm altına alınmıştır.
               32.1. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesince, menkul ve gayrimenkul
            mallar, elle tutulabilir veya tutulamaz varlıklar, hisseler ve patentler
            gibi haklar mülkiyet hakkı kapsamında ve 1 No.lu Ek Protokolün
            1. maddesi korumasında olduğunu kabul edilmektedir. AİHS’ye Ek
            1  No’lu Protokolün 1. maddesinin geçerli olabilmesi için iç hukukun
            söz konusu çıkarı bir mülkiyet hakkı olarak tanıması da zorun-
            lu değildir. Mülk kavramı AİHS’in uygulanması açısından özerktir.
               32.2. AİHM mülkiyet hakkı ile ilgili olarak yapılan başvuruları üç
            temel kural doğrultusunda incelemektedir. Birinci kural, “mal ve mül-
            kün dokunulmazlığı” ilkesine dayalıdır. İkinci kural, “mal ve mülkten
            yoksun bırakılma” veya “mülke bir müdahale” olduğunun tespit
            edilmesidir. Üçüncü kural ise, mülkiyet hakkına yapılan müdahalenin
            “kamu” veya “genel çıkarlar” doğrultusunda meşru bir amaca
            hizmet edip etmediğine ilişkindir. Bu hususta ispat yükü idarenin
            üzerinde bulunmaktadır. Ancak müdahalenin meşru bir amaca hizmet
            etmesi tek başına yeterli olmayıp aynı zamanda orantısal olup ol-
            madığı da göz önünde tutulmaktadır. AİHM ayrıca, akit  devletlerin
            hukuki sistemlerinde, herhangi bir tazminat olmaksızın mülkün alın-
            masının ancak  istisnai durumlarda haklı gösterilebileceğini vurgula-
            mıştır. Aksi takdirde mülkiyet hakkı büyük ölçüde aldatıcı ve etkisiz
            olacaktır. Bir başka deyişle AİHM değeri ile makul oranda bağlan-
            tılı bir tazminat ödenmeksizin mülkün alınmasının orantısız
            sayılacağını belirtmektedir (Örnek  kararlar için bkz. par.19).






           326   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   326   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336