Page 327 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 327
hakları, elektronik ortamda, üyeler ve hak sahipleri itibarıyla kayden
izlemek, bu araçların merkezî saklamasını yapmak üzere kurulmuş,
özel hukuk tüzel kişiliğini haiz anonim şirkettir. YTM ise, yatırım ku-
ruluşlarının, yatırım hizmet ve faaliyetinden kaynaklanan nakit öde-
me veya sermaye piyasası araçları teslim yükümlülüklerini yerine geti-
rememeleri hâlinde, Sermaye Piyasası Kurulunca 6362 sayılı Sermaye
Piyasası Kanunu çerçevesinde alınan tazmin kararını yerine getirmek
amacıyla kurulmuş olan kamu tüzel kişiliğini haiz bir kuruluştur.
24. 18 numaralı paragrafta yer verilen AYM iptal kararı öncesinde;
şikayet konusu uyuşmazlığın meydana geldiği tarihte yürür-
lükte bulunan mevzuat incelendiğinde; 6111 sayılı yasa ile 2499
sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun Geçici 6. maddesine eklenen dör-
düncü fıkrasında ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nu yürür-
lükten kaldıran 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun 13/4 mad-
desinde ,Merkezi Kayıt Kuruluşu tarafından 28 Kasım 2005 tari-
hinden itibaren izlenmeye başlanan pay senetlerinin, 31 Aralık
2012 tarihine kadar Merkezi Kayıt Kuruluşu’na teslim edilme-
diği taktirde bu senetlerin Yatırımcı Tazmin Merkezi’ne yasal
olarak intikal edeceği ve bu durumda da paydan doğmuş olan
hakların kendiliğinden sona ereceğinin hüküm altına alındığı
görülmektedir.
25. Anayasa Mahkemesi, Ankara 7. İdare Mahkemesi tara-
fından bahse konu kanun maddesine ilişkin yaptığı Anayasaya
aykırılık incelemesi neticesinde 18 numaralı paragrafta yer ve-
rilen kararında; mülkiyet hakkının kamu yararı amacıyla kanunla
sınırlanabileceğini ve kanun koyucunun kamu yararını gözeterek ve
ölçülülük ilkesine uygun olarak menkul kıymetlerin kaydileştirilmesi
yoluyla elektronik ortamda kaydının tutulması ve kişilerin ellerinde
bulunan sermaye piyasası araçlarının teslimini öngören düzenleme-
ler getirme konusunda takdir yetkisine sahip olduğunu kabul etmiş
öte yandan itiraza konu kural ile kişilerin maliki bulundukla-
rı menkul kıymetler üzerindeki mülkiyet hakkının herhangi
bir tazmin mekanizması öngörülmeksizin sınırsız ve süresiz
olarak ortadan kaldırılmasını, kamu yararı ile bireyin hak ve
özgürlükleri arasında dengeyi birey aleyhine bozduğunu ve öl-
çülülük ilkesini ihlal ettiğini belirterek, 6362 sayılı SPKn’nun
13. Maddesinin (4) numaralı fıkrasının üçüncü cümlesinde yer
322 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU