Page 329 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 329

28. Anayasa Mahkemesi bir kararında (AYM’nin E.1963/124,
            K.1963/243 sayılı kararı) Anayasaya aykırılık nedeniyle bir yasanın ip-
            tal edilmesi durumunda, iptal kararlarının geriye yürümeme kuralının
            tartışmasız uygulanmasının hukuk açısından sakıncalı olabileceğine
            işaret ettikten sonra “kararın geriye yürüyecek olup olmayacağı-
            nı tayin ve bunun sonuçlarını tesbit etmenin uygulamayla ilgili
            bir işlem olduğunu” belirtmiş, sonraki tarihli bir kararında ise
            (AYM’nin 12/12/1989 günlü, E.1989/11, K. 1989/48 sayılı kararı)
            “Türk Anayasal sisteminde devlete güven ilkesini sarsmamak ve
            ayrıca devlet yaşamında bir karmaşaya neden olmamak için iptal
            kararlarının geriye yürümezliği kuralı kabul edilmiştir. Böylece
            hukuksal ve nesnel alanda etkisini göstermiş, sonuçlarını doğur-
            muş bulunan durumların, iptal kararlarının yürürlüğe gireceği
            güne kadar ki dönem için geçerli sayılması sağlanmıştır” diyerek
            hukuk güvenliği ilkesine vurgu yapmıştır.
               Danıştay   da   iptal   kararlarının   geriye   yürümemesi   kura-
            lının   “kazanılmış   hakları saklı tutmak”, “hukuki kararlılığı”
            ve dolayısıyla “kamu düzenini korumak” amacıyla getirildiği
            görüşünü benimsemiştir (Yılmaz ALİEFENDİOĞLU, “Anayasa Mah-
            kemesince Verilen İptal Kararlarının Zaman İçinde Etkisi”, Amme İdaresi
            Dergisi, Cilt 23, Sayı 3, 1990, s. 3-4).
               29. Anayasanın 153 ncü maddesinin beşinci fıkrasının lafzi
            yorumundan hiçbir istisnaya yer verilmediği anlaşılmaktadır.
            Bununla birlikte, Anayasanın 152 nci maddesi incelendiğinde,
            bir davaya bakmakta olan mahkemenin Anayasaya aykırılık iddiasını
            AYM’ye taşıdıktan sonra Anayasa Mahkemesinin bu konuda verece-
            ği karara kadar davayı geri bırakacağı ve AYM’nin işin kendisine geli-
            şinden başlamak üzere beş ay içinde kararını vermezse mahkemenin
            davayı yürürlükteki kanun hükümlerine göre sonuçlandıracağı ancak,
            AYM’nin kararı, esas hakkındaki karar kesinleşinceye kadar gelirse de,
            mahkemenin buna uymak zorunda olduğu kurala bağlanmakla, ge-
            riye yürümeme ilkesinden kaynaklanan adaletsizliğin telafiye
            çalışıldığı ancak tam da bir hakkaniyet tesis edilemediği gö-
            rülmektedir ( Halil ALTINDAĞ, “Anayasa Mahkemesinin İptal Kararı
            veya Anayasa Değişikliği Sonrasında İdari Dava Açma Süresinin Yeniden
            Doğması”, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi C. XVIII, 2014,
            Sa.3-4, s.777).




           324   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333   334