Page 328 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 328

alan “…ve katılma belgelerinin geri alımı yapılamaz” ibaresi ile
            dördüncü, beşinci ve altıncı cümlelerinin Anayasa’nın 13. ve
            35. maddelerine aykırı olduklarına ve iptallerine oybirliği ile
            karar vermiştir.

               26. Nitekim, pay senetlerini zamanında Merkezi Kayıt Ku-
            ruluşuna teslim etmeyenlerin yukarıda bahse konu iptal edilen
            madde hükmü kapsamındaki durumu, gerek 2499 sayılı Serma-
            ye Piyasası Kanunu’nun “Bu Kanunun konusu, tasarrufların menkul
            kıymetlere yatırılarak halkın iktisadi kalkınmaya etkin ve yaygın bir şekil-
            de katılmasını sağlamak amacıyla; sermaye piyasasının güven, açıklık ve
            kararlılık içinde çalışmasını, tasarruf sahiplerinin hak ve yararlarının ko-
            runmasını, düzenlemek ve denetlemek” olarak belirleyen 1 inci maddesi
            hükmü, gerekse de 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun
            “Amaç” başlıklı “Bu Kanunun amacı; sermaye piyasasının güvenilir, şef-
            faf, etkin, istikrarlı, adil ve rekabetçi bir ortamda işleyişinin ve gelişmesinin
            sağlanması, yatırımcıların hak ve menfaatlerinin korunması için sermaye
            piyasasının düzenlenmesi ve denetlenmesidir.” 1 inci maddesi hükmü ile
            bağdaşmadığı gibi, AYM kararında da vurgulandığı üzere pay senet-
            lerini belli bir bedel ödeyerek satın alan kişilerin öngörülen süre so-
            nunda bu varlıkların süresiz ve karşılıksız olarak ellerinden alınması
            dolayısıyla Anayasamız ve AİHS ile diğer uluslararası sözleşmelerde
            güvence altına alınan mülkiyet hakkına saygı ilkesine de açık aykırılık
            teşkil etmektedir.
               27. Bilindiği üzere, Anayasaya aykırılığın saptanması bir yasanın ya
            da hükmünün Anayasaya aykırı olduğunun Anayasa Mahkemesi’nce
            belirlenmesidir. Anayasa Mahkemesi başvuru türüne göre soyut norm
            (madde 150) ve somut norm (madde 152) denetimi yollarından birini
            kullanmak suretiyle kanunların Anayasaya uygunluğunu denetlemek-
            tedir (Erol CANSEL, “Anayasa Mahkemesinin Verdiği İptal Kararların-
            dan Doğan Kimi Sorunlar”, Anayasa Yargısı Dergisi,   C. 9, 1992, s. 89.)

               Anayasanın 153 üncü maddesinin beşinci fıkrasında ise, iptal ka-
            rarlarının  geriye  yürümeyeceği  hüküm  altına  alınmıştır.  Anayasa
            Mahkemesinin iptal kararlarının geriye yürümemesi kuralı ile
            amaçlanan,  kanunun  uygulanması  ile  elde  edilen  kazanılmış
            hakların korunması ve hukuk güvenliğinin zedelenmemesidir
            (Yıldırım ULER, İdari Yargıda İptal Kararlarının Sonuçları,  AÜHF Yayın-
            ları, Ankara, 1970, s.23).



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  323
   323   324   325   326   327   328   329   330   331   332   333