Page 328 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 328
alan “…ve katılma belgelerinin geri alımı yapılamaz” ibaresi ile
dördüncü, beşinci ve altıncı cümlelerinin Anayasa’nın 13. ve
35. maddelerine aykırı olduklarına ve iptallerine oybirliği ile
karar vermiştir.
26. Nitekim, pay senetlerini zamanında Merkezi Kayıt Ku-
ruluşuna teslim etmeyenlerin yukarıda bahse konu iptal edilen
madde hükmü kapsamındaki durumu, gerek 2499 sayılı Serma-
ye Piyasası Kanunu’nun “Bu Kanunun konusu, tasarrufların menkul
kıymetlere yatırılarak halkın iktisadi kalkınmaya etkin ve yaygın bir şekil-
de katılmasını sağlamak amacıyla; sermaye piyasasının güven, açıklık ve
kararlılık içinde çalışmasını, tasarruf sahiplerinin hak ve yararlarının ko-
runmasını, düzenlemek ve denetlemek” olarak belirleyen 1 inci maddesi
hükmü, gerekse de 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu’nun
“Amaç” başlıklı “Bu Kanunun amacı; sermaye piyasasının güvenilir, şef-
faf, etkin, istikrarlı, adil ve rekabetçi bir ortamda işleyişinin ve gelişmesinin
sağlanması, yatırımcıların hak ve menfaatlerinin korunması için sermaye
piyasasının düzenlenmesi ve denetlenmesidir.” 1 inci maddesi hükmü ile
bağdaşmadığı gibi, AYM kararında da vurgulandığı üzere pay senet-
lerini belli bir bedel ödeyerek satın alan kişilerin öngörülen süre so-
nunda bu varlıkların süresiz ve karşılıksız olarak ellerinden alınması
dolayısıyla Anayasamız ve AİHS ile diğer uluslararası sözleşmelerde
güvence altına alınan mülkiyet hakkına saygı ilkesine de açık aykırılık
teşkil etmektedir.
27. Bilindiği üzere, Anayasaya aykırılığın saptanması bir yasanın ya
da hükmünün Anayasaya aykırı olduğunun Anayasa Mahkemesi’nce
belirlenmesidir. Anayasa Mahkemesi başvuru türüne göre soyut norm
(madde 150) ve somut norm (madde 152) denetimi yollarından birini
kullanmak suretiyle kanunların Anayasaya uygunluğunu denetlemek-
tedir (Erol CANSEL, “Anayasa Mahkemesinin Verdiği İptal Kararların-
dan Doğan Kimi Sorunlar”, Anayasa Yargısı Dergisi, C. 9, 1992, s. 89.)
Anayasanın 153 üncü maddesinin beşinci fıkrasında ise, iptal ka-
rarlarının geriye yürümeyeceği hüküm altına alınmıştır. Anayasa
Mahkemesinin iptal kararlarının geriye yürümemesi kuralı ile
amaçlanan, kanunun uygulanması ile elde edilen kazanılmış
hakların korunması ve hukuk güvenliğinin zedelenmemesidir
(Yıldırım ULER, İdari Yargıda İptal Kararlarının Sonuçları, AÜHF Yayın-
ları, Ankara, 1970, s.23).
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 323