Page 332 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 332
33. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin “Hakları kötüye kul-
lanma yasağı” başlıklı 17. maddesi; Sözleşmedeki hiçbir hükmün,
bir devlete Sözleşmede tanınan hak ve özgürlüklerin yok edilmesi veya
bunların Sözleşmede öngörülmüş olandan daha geniş ölçüde sınırlan-
dırılmalarını amaçlayan bir etkinliğe girişme ya da eylemde bulunma
hakkı verdiği biçiminde yorumlanamayacağını düzenlemektedir. Söz-
leşmenin “Olağanüstü hallerde yükümlülükleri askıya alma”
başlıklı 15. maddesinde, sadece savaş veya ulusun varlığını tehdit
eden başka bir genel tehlike halinde her Yüksek Sözleşmeci Tarafın,
durumun kesinlikle gerektirdiği ölçüde ve uluslararası hukuktan do-
ğan başka yükümlülüklere ters düşmemek koşuluyla, bu Sözleşmede
öngörülen yükümlülüklere aykırı tedbirler alabileceği öngörülmüştür.
34. Somut olayımız, gerek Anayasa Mahkemesinin 18 numaralı
paragrafta yer verilen ve şikayet başvurusuna da uygulanacak olan
kararı, gerekse de 27-31 numaralı paragraflar arasında yer verilen
öğretide kabul edilen AYM kararlarının geriye yürümeme kuralının
somut olaya göre nasıl ele alınıp uygulanacağına ilişkin ilkeler ve 20
numaralı paragrafta yer verilen Mahkemenin benzer bir davadaki
bakış açısı doğrultusunda ele alındığında; şikayetçinin AYM kararı
ile iptal edilen kurala ilişkin olarak idareye, işlemdeki huku-
ka aykırılığın giderilmesi istemiyle defalarca başvurduğu (bkz.
par. 9-11), Anayasanın 153 üncü maddesinin beşinci fıkrasında
AYM kararlarının geriye yürümeyeceği kurala bağlanmışsa da,
bu kuralın getirilmesi ile amaçlananın, kamu düzeninin korun-
ması, idari istikrarın sağlanması, kazanılmış hakların ve hu-
kuki kararlılık ve hukuk güvenliğinin sağlanması olduğu göze-
tildiğinde, AYM kararıyla anayasaya aykırılığı sabit ve ihtilaf-
sız olan bahse konu kuralın iptal edilmesi sonrasında, bundan
doğan mağduriyetlerin telafi edilmesinin kanunların anaya-
saya aykırı olamayacağını öngören normlar hiyerarşisinin ve
hukuk devleti ilkesinin gereği olduğu tespit edildiğinden; şi-
kayetçinin 6362 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin dördüncü
fıkrası uyarınca, 31/12/2012 tarihine kadar Merkezi Kayıt Ku-
ruluşu’na teslim etmediği hisse senetlerinin Yatırımcı Tazmin
Merkezine intikal etmesi ve resmi müzayede yoluyla satılması
dolayısıyla, resmi müzayede tarihindeki satış bedeli üzerinden
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 327