Page 332 - ekonomi-maliye-ve-vergi-1
P. 332

33. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin “Hakları kötüye kul-
            lanma yasağı” başlıklı 17. maddesi; Sözleşmedeki hiçbir hükmün,
            bir devlete Sözleşmede tanınan hak ve özgürlüklerin yok edilmesi veya
            bunların Sözleşmede öngörülmüş olandan daha geniş ölçüde sınırlan-
            dırılmalarını amaçlayan bir etkinliğe girişme ya da eylemde bulunma
            hakkı verdiği biçiminde yorumlanamayacağını düzenlemektedir. Söz-
            leşmenin “Olağanüstü hallerde yükümlülükleri askıya alma”
            başlıklı 15. maddesinde, sadece savaş veya ulusun varlığını tehdit
            eden başka bir genel tehlike halinde her Yüksek Sözleşmeci Tarafın,
            durumun kesinlikle gerektirdiği ölçüde ve uluslararası hukuktan do-
            ğan başka yükümlülüklere ters düşmemek koşuluyla, bu Sözleşmede
            öngörülen yükümlülüklere aykırı tedbirler alabileceği öngörülmüştür.
               34. Somut olayımız, gerek Anayasa Mahkemesinin 18 numaralı
            paragrafta yer verilen ve şikayet başvurusuna da uygulanacak olan
            kararı, gerekse de 27-31 numaralı paragraflar arasında yer verilen
            öğretide kabul edilen AYM kararlarının geriye yürümeme kuralının
            somut olaya göre nasıl ele  alınıp uygulanacağına ilişkin ilkeler ve 20
            numaralı paragrafta yer verilen Mahkemenin benzer  bir  davadaki
            bakış açısı doğrultusunda ele alındığında; şikayetçinin AYM kararı
            ile iptal  edilen kurala ilişkin olarak idareye, işlemdeki huku-
            ka aykırılığın giderilmesi istemiyle defalarca başvurduğu (bkz.
            par. 9-11), Anayasanın 153 üncü maddesinin beşinci fıkrasında
            AYM kararlarının geriye yürümeyeceği kurala bağlanmışsa da,
            bu kuralın getirilmesi ile amaçlananın, kamu düzeninin korun-
            ması, idari istikrarın sağlanması, kazanılmış hakların ve hu-
            kuki kararlılık ve hukuk güvenliğinin sağlanması olduğu göze-
            tildiğinde, AYM kararıyla anayasaya aykırılığı sabit ve ihtilaf-
            sız olan bahse konu kuralın iptal edilmesi sonrasında, bundan
            doğan mağduriyetlerin telafi edilmesinin kanunların anaya-
            saya aykırı olamayacağını öngören normlar hiyerarşisinin ve
            hukuk devleti ilkesinin gereği olduğu tespit edildiğinden; şi-
            kayetçinin 6362 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin dördüncü
            fıkrası uyarınca, 31/12/2012 tarihine kadar Merkezi Kayıt Ku-
            ruluşu’na teslim etmediği hisse senetlerinin Yatırımcı Tazmin
            Merkezine intikal etmesi ve resmi müzayede yoluyla satılması
            dolayısıyla, resmi müzayede tarihindeki satış bedeli üzerinden






                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  327
   327   328   329   330   331   332   333   334   335   336   337