Page 140 - kamu-personel-rejimi-2
P. 140

32) Sonuç olarak, yukarıda yapılan açıklamalar, şikâyetçinin talebi,
            idarenin cevapları, toplanan bilgi ve belgeler, yüksek mahkeme karar-
            ları ile tüm dosya birlikte değerlendirildiğinde; 657 sayılı Devlet Me-
            murları Kanununun 4/B maddesine göre sözleşmeli personel olarak
            istihdam edilen şikâyetçinin yer değiştirme suretiyle tayini sırasında
            katlandığı zorunlu giderlerin karşılığı olarak sürekli görev yolluğunun
            kamu tarafından kendisine ödenebileceği yönünde ilgili mevzuatta
            herhangi bir hüküm bulunmadığından, şikâyetçinin bu yöndeki tale-
            binin idarece reddi işleminde “hukuka” aykırılık bulunmamak-
            tadır. Buna karşılık, yukarıda açıklanan sözleşmeli personel istihda-
            mında meydana gelen değişiklikler sonucu ortaya çıkan yeni fiili du-
            rum ile istikrar kazanmış yüksek yargı kararları dikkate alındığında;
            6245 sayılı Harcırah Kanununun yürürlüğe girdiği dönemlerden daha
            farklı bir anlama bürünen, çalışma süreleri ve kendisine tanımlanan
            görevler açısından sürekli ve yaygın bir istihdam türüne dönüşen, di-
            ğer bir deyişle adeta “memur” gibi çalıştırılan sözleşmeli personelin,
            Kanunun yayımlandığı dönemin koşullarına göre tanımlanmış me-
            mur ve hizmetli tanımına göre değerlendirilerek sürekli görev yolluğu
            ödenmesi açısından kapsam dışı olduğunun kabul edilmesinin ve bu
            konuda mevzuatta benzer bir hükme yer verilmemesi nedeniyle bu
            hakkından mahrum kalmasının  hakkaniyete uygun olmadığı ve
            eşitliğe aykırı olduğu kuşkusuzdur. Bu sebeple, 6245 sayılı Harcı-
            rah Kanununda sözleşmeli personele de sürekli görev yolluğu ödene-
            bilmesi için gerekli değişikliklerin yapılması gerektiği sonuç ve kanaa-
            tine varılmıştır.
               E. İnsan Hakları Yönünden Değerlendirme

               Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinin 13 üncü maddesindeki etkili
            başvuru hakkının ve 17 inci maddesindeki hakları kötüye kullanma
            yasağının ihlal edildiğine dair herhangi bir bulgu ve bilgiye rastlan-
            madığı gibi şikâyete konu olayda, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları
            Evrensel Beyannamesi ile İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesinde yazılı
            ve güvence altına alınmış olan haklara da aykırı bir durum tespit edi-
            lememiştir
               F. İyi Yönetim İlkelerine Uygunluk Yönünden Değerlendirme
               34) Günümüzde demokratik, modern ve katılımcı yönetim anlayı-
            şında idarelerden sadece hukuka uygun olarak hareket etmeleri değil




                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  135
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145