Page 137 - kamu-personel-rejimi-2
P. 137
olmadığı, bedenî çalışma isteyen geçici süreli işler için ise yevmiyeli
istihdamın kabul edildiği ifade edilmektedir.
23) Bir gider kanunu olan 6245 sayılı Harcırah Kanunu ise, 1
Mart 1954 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Dönemin koşulları gereği,
bu kanunda sadece memur ve hizmetlilere yönelik sürekli görev yol-
luğu öngörülmüş, sözleşmeyle çalıştırmanın kısa süreli işlerde ve özel
durumlar için öngörülen bir istihdam biçimi olması nedeniyle, söz-
leşmeli personel için sürekli görev yolluğu verilmesine yönelik bir
hüküm konulmamış; sözleşmeli personelin geçici görevlendirilme-
leri mümkün olduğu için ise, bu kişilere geçici görev yolluğu veril-
mesi yönünde bir düzenlemeye gidilmiştir.
24) Bütün bu düzenlemeler çerçevesinde, sözleşmeli perso-
nelin istihdamına ilişkin temel ilkeleri belirleyen ve sözleşme-
lerin imzalanması sırasında esas alınan, 06/06/1978 tarihli ve
7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının eki “ Sözleşmeli Per-
sonel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar”da da, sözleşmeli perso-
nelin görev yeri dışında çalıştırılamayacağı öngörüldüğünden
sadece geçici görev yolluğu alabilecekleri, bunun haricinde har-
cırah ödenemeyeceği hükmüne yer verilmiştir.
25) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre, genel idare esasla-
rına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerin ifası ile görevlen-
dirilenler memur olarak tanımlansa da; Kanuna göre belirli hizmetle-
rin yürütülmesi için zaruri ve istisnai hallerde geçici işler için kullanıl-
ması gereken sözleşmeli personel istihdamı, kamu personel rejimin-
deki uygulamalarla sapmaya uğramış, zamanla sözleşmeli personel
daha ziyade kamu hizmetlerinde istihdam edilmeye başlanmış, bu
kişilerle yapılan sözleşmeler genellikle belirsiz süreli iş sözleşmesi ni-
teliğine dönüşerek sözleşmeli personelin hukuki statüsü ortaya çıkış
sebebinden farklı olarak memur statüsüne yaklaşmıştır.
26) Özellikle son yıllarda Ülkemiz kamu personel rejiminde, söz-
leşmeli personel istihdamında sayı olarak geçmişle kıyaslanamayacak
düzeyde rakamlara ulaşılmış olması nedeniyle, statüden kaynaklanan
uyuşmazlıklarda da ciddi bir artışlar yaşanmaktadır. Bu uyuşmazlık-
ların temelinde ise, daha çok sözleşmeli personelin memurlara ta-
nınan haklardan yararlanmak istemelerinin yattığı gözlemlenmek-
tedir. Yüksek yargı organları, özellikle Danıştay, bu konudaki
132 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU