Page 137 - kamu-personel-rejimi-2
P. 137

olmadığı, bedenî çalışma isteyen geçici süreli işler için ise yevmiyeli
            istihdamın kabul edildiği ifade edilmektedir.
               23) Bir gider kanunu olan 6245 sayılı Harcırah Kanunu ise, 1
            Mart 1954 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Dönemin koşulları gereği,
            bu kanunda sadece memur ve hizmetlilere yönelik sürekli görev yol-
            luğu öngörülmüş, sözleşmeyle çalıştırmanın kısa süreli işlerde ve özel
            durumlar için öngörülen bir istihdam biçimi olması nedeniyle, söz-
            leşmeli personel için sürekli görev yolluğu verilmesine yönelik bir
            hüküm konulmamış; sözleşmeli personelin geçici görevlendirilme-
            leri mümkün olduğu için ise, bu kişilere geçici görev yolluğu veril-
            mesi yönünde bir düzenlemeye gidilmiştir.
               24) Bütün bu düzenlemeler çerçevesinde, sözleşmeli perso-
            nelin istihdamına ilişkin temel ilkeleri belirleyen ve sözleşme-
            lerin imzalanması sırasında esas alınan, 06/06/1978 tarihli ve
            7/15754 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının eki “ Sözleşmeli Per-
            sonel Çalıştırılmasına İlişkin Esaslar”da da, sözleşmeli perso-
            nelin görev yeri dışında çalıştırılamayacağı öngörüldüğünden
            sadece geçici görev yolluğu alabilecekleri, bunun haricinde har-
            cırah ödenemeyeceği hükmüne yer verilmiştir.
               25) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre, genel idare esasla-
            rına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerin ifası ile görevlen-
            dirilenler memur olarak tanımlansa da; Kanuna göre belirli hizmetle-
            rin yürütülmesi için zaruri ve istisnai hallerde geçici işler için kullanıl-
            ması gereken sözleşmeli personel istihdamı, kamu personel rejimin-
            deki uygulamalarla sapmaya uğramış, zamanla sözleşmeli personel
            daha ziyade kamu hizmetlerinde istihdam edilmeye başlanmış, bu
            kişilerle yapılan sözleşmeler genellikle belirsiz süreli iş sözleşmesi ni-
            teliğine dönüşerek sözleşmeli personelin hukuki statüsü ortaya çıkış
            sebebinden farklı olarak memur statüsüne yaklaşmıştır.
               26) Özellikle son yıllarda Ülkemiz kamu personel rejiminde, söz-
            leşmeli personel istihdamında sayı olarak geçmişle kıyaslanamayacak
            düzeyde rakamlara ulaşılmış olması nedeniyle, statüden kaynaklanan
            uyuşmazlıklarda da ciddi bir artışlar yaşanmaktadır. Bu uyuşmazlık-
            ların temelinde ise, daha çok sözleşmeli personelin memurlara ta-
            nınan haklardan yararlanmak istemelerinin yattığı gözlemlenmek-
            tedir.  Yüksek yargı organları, özellikle Danıştay, bu konudaki




           132   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142