Page 336 - kamu-personel-rejimi-2
P. 336
bir inceleme veya soruşturma yapmadan ve iddiaların doğruluğunu
araştırmadan şikayetçinin isteği dışında görev yerini değiştirmesinin,
masumiyet karinesinin ve savunma hakkının ihlali anlamına geldiği ve
iyi yönetişim ilkelerine aykırı düştüğü değerlendirilmektedir. Bütün
bunların yanında, idare atama işleminin mevzuat çerçevesinde yapıl-
dığını belirtse de, atama işleminin mahkeme kararıyla iptal edilmesi,
yapılan işlemin hukuka uygun olmadığını ortaya koymaktadır.
79. Diğer yandan, İdare şikayetçiye verilen ikramiyelerin başarısı
nedeniyle değil, sıra kendisine geldiği için verildiğini beyan etmekte-
dir. Belediye Kanununun 49 uncu maddesi son fıkrası uyarınca, ikra-
miyelerin, sözleşmeli ve işçi statüsünde çalışanlar hariç belediye me-
murlarına, toplam memur sayısının % 10 unu geçmemek üzere, yılda
en fazla iki kere ve başarı durumuna göre verilmesi gerekmektedir.
Şikayetçiye 17/08/2011 ve 06/11/2013 tarihlerinde ikramiye verildi-
ği görülmektedir. Buna göre, 2011 yılında toplam personel sayısı 47
olduğu için 4 personele ikramiye verilmiştir. İkramiyelerin personele
sırayla verildiği kabul edilse dahi, personel sayısının aynı kaldığı ve
senede 2 kere ikramiye verilmesi durumunda bile, şikayetçiye bir son-
raki sıranın yaklaşık 5 yıl sonrasında gelmesi gerekmektedir. Ancak,
personel sayısının 77 ye çıktığı 2013 yılında şikayetçi yeniden ikra-
miyeye layık görülmüştür. Bu durum, İdarenin bahsi geçen beyanının
doğruyu yansıtmadığını göstermektedir. Kaldı ki, bu iddianın kabul
edilmesi halinde, kanuna aykırı hareket edildiğinin itiraf edildiği anla-
mına gelecektir.
80. Şikayetçinin, yıllık izinlerini kullanmada zorluk çıkarıldığı
iddiasıyla ilgili yapılan incelemede; Basın Yayın ve Halkla İlişkiler
Müdürlüğüne atamasının yapıldığı gün kullanmak istediği 1 günlük
ve 04/08/2014 ile 30/08/2014 tarihleri arasında 26 gün yıllık izin kul-
lanma talepleri, İdare tarafından onaylanmadığı gibi, bu konuda her-
hangi bir gerekçe de gösterilmemiştir.
81. Danıştay 8 inci Dairesinin E:2009/7831 sayılı kararında be-
lirttiği üzere, idari işlemlerin bir gerekçeye dayalı olması hukukun
genel ilkelerinden olduğundan, bu ilke genel anlamda düzenleme ve
işlem yapan idareyi uyguladığı ve düzenleme yaptığı alanda doğru ve
anlamlı olgular ortaya koymaya ve denetim yapmaya zorlamaktadır.
İşlemlerde gösterilen sebep ve gerekçe, işlemin yasaya uygunluğu ve
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 331