Page 378 - kamu-personel-rejimi-2
P. 378
20. Anayasa Mahkemesinin 10/10/2013 tarihli ve E:2013/83,
K:2013/116 sayılı Kararı: “…Anayasa’nın 38. maddesinin ilk fıkra-
sında ise “Kimse, ... kanunun suç saymadığı bir fiilden dolayı cezalandırı-
lamaz” denilerek “suçun yasallığı”, üçüncü fıkrasında da “ceza ve ceza
yerine geçen güvenlik tedbirleri ancak kanunla konulur” denilerek “ceza-
nın yasallığı” ilkesi getirilmiştir. Anayasa’nın 38. maddesinde yer alan
“suçta ve cezada kanunilik” ilkesi uyarınca, hangi eylemlerin yasaklan-
dığı ve bu yasak eylemlere verilecek cezaların hiçbir kuşkuya yer bırak-
mayacak biçimde kanunda gösterilmesi, kuralın açık, anlaşılır ve sınır-
larının belli olması gerekmektedir. Kişilerin yasak eylemleri önceden
bilmeleri düşüncesine dayanan bu ilkeyle temel hak ve özgürlüklerin
güvence altına alınması amaçlanmaktadır. Anayasa’nın 38. madde-
sinde idari ve adli cezalar arasında bir ayrım yapılmadığından disiplin
cezaları da bu maddede öngörülen ilkelere tâbidir. Disiplin cezaları,
kamu hizmetlerinin yürütülmesi ve kamu yararının devamlılığının
sağlanması amacıyla yasal olarak düzenlenmiş yaptırımlardır. Kamu
hizmetlerini yürütenlerin görev anlayışları, yetki ve sorumlulukları
kamu hizmeti ve hizmet gerekleri ile sınırlandırılmış, bu sınırlar dışı-
na çıkanların ise disiplin cezaları ile cezalandırılmaları ilgili kanunlar-
da öngörülmüştür…”
21. Anayasa Mahkemesinin 11/9/2014 tarihli ve E: 2014/82,
K: 2014/143 sayılı Kararı: “… aile hekimliği hizmetlerinin, Devle-
tin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü olduğu kamu hiz-
metinin gerektirdiği asli ve sürekli görevlerden olduğu, idari hizmet
sözleşmesi ile aile hekimliği uygulamalarını yürütmek üzere çalıştırı-
lanların da Anayasanın 128. maddesinde ifade edilen “kamu görev-
lisi” kapsamında olduğu kabul edildiğinden, sözleşmeli aile hekimi ve
aile sağlığı elemanlarının nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri,
hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ile diğer özlük işleri-
nin Anayasanın 128. maddesinin ikinci fıkrası gereğince kanunla dü-
zenlenmesi gerekmektedir.(…) Buna göre, kamu görevlisi statüsünde
olan sözleşmeli aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarının, özlük hakları
kapsamında bulunan izin hakkına ilişkin temel ilkelerin yönetmelikle
düzenlenmesine imkân tanıyan kurallar, kamu görevlilerinin statüle-
rinin kanunla düzenlenmesi ve yasama yetkisinin devredilmezliği yö-
nündeki anayasal ilkelerle bağdaşmamaktadır.”
KAMU DENETÇILIĞI KURUMU 373