Page 381 - kamu-personel-rejimi-2
P. 381

kapsamında “Denetimlerde işbirliği yapmamak ve/veya istenilen veri-
            leri ibraz etmemek ve/veya gerçek dışı beyanda bulunmak” fiili nede-
            niyle verilen ihtar ceza puanının hukuka aykırı olduğu iddiasıyla söz
            konusu cezanın iptal edilmesi talep edilmektedir.

               28. Anayasa’nın 2 nci maddesinde yer alan hukuk devletinin te-
            mel ilkelerinden biri “belirlilik”tir. Bu ilkeye göre, yasal düzenlemele-
            rin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve
            kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir ol-
            ması, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu
            önlem içermesi gereklidir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlan-
            tılı olup birey hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın
            veya sonucun bağlandığını, bunların idareye hangi müdahale yetkisini
            doğurduğunu bilmelidir. Birey ancak bu durumda kendisine düşen yü-
            kümlülükleri öngörebilir ve davranışlarını belirler. Hukuk güvenliği,
            normların öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerin-
            de devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu
            güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar.
               29. Anayasa Mahkemesinin 21 nolu paragrafta yer verilen Kararın-
            da da belirtildiği üzere, Anayasanın 128 inci maddesinde ifade edilen
            “kamu görevlisi” kapsamında bulunan aile hekimlerinin nite-
            likleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülük-
            leri, aylık ve ödenekleri ile diğer özlük işlerinin kanunla dü-
            zenlenmesi gerekmektedir.
               30. Anayasanın 7 nci maddesinde, yasama yetkisinin Türkiye Bü-
            yük Millet Meclisine ait olduğu ve devredilemeyeceği; 8 inci maddesin-
            de, yürütme yetkisinin Anayasaya ve kanunlara uygun olarak yerine
            getirileceği belirtilirken; 123 üncü maddesinde idarenin kanuniliği il-
            kesine yer verilmiştir. Buna  göre,  Anayasa’da  kanunla  düzenlenmesi
            öngörülen  konularda,  yürütme  organına  genel ve sınırları belirsiz bir
            düzenleme yetkisinin verilmesi olanaklı değildir. Yürütmenin düzen-
            leme yetkisi, sınırlı, tamamlayıcı ve bağımlı bir yetkidir. Ayrıca, yürüt-
            me organına düzenleme yetkisi veren bir yasa kuralının Anayasa’nın 7
            nci maddesine uygun olabilmesi için temel ilkeleri koyması, çerçeveyi
            çizmesi, sınırsız, belirsiz, geniş bir alanı yürütmenin düzenlemesine
            bırakmaması gerekir.






           376   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   376   377   378   379   380   381   382   383   384   385   386