Page 381 - kamu-personel-rejimi-2
P. 381
kapsamında “Denetimlerde işbirliği yapmamak ve/veya istenilen veri-
leri ibraz etmemek ve/veya gerçek dışı beyanda bulunmak” fiili nede-
niyle verilen ihtar ceza puanının hukuka aykırı olduğu iddiasıyla söz
konusu cezanın iptal edilmesi talep edilmektedir.
28. Anayasa’nın 2 nci maddesinde yer alan hukuk devletinin te-
mel ilkelerinden biri “belirlilik”tir. Bu ilkeye göre, yasal düzenlemele-
rin hem kişiler hem de idare yönünden herhangi bir duraksamaya ve
kuşkuya yer vermeyecek şekilde açık, net, anlaşılır ve uygulanabilir ol-
ması, ayrıca kamu otoritelerinin keyfi uygulamalarına karşı koruyucu
önlem içermesi gereklidir. Belirlilik ilkesi, hukuksal güvenlikle bağlan-
tılı olup birey hangi somut eylem ve olguya hangi hukuksal yaptırımın
veya sonucun bağlandığını, bunların idareye hangi müdahale yetkisini
doğurduğunu bilmelidir. Birey ancak bu durumda kendisine düşen yü-
kümlülükleri öngörebilir ve davranışlarını belirler. Hukuk güvenliği,
normların öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm eylem ve işlemlerin-
de devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerde bu
güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerekli kılar.
29. Anayasa Mahkemesinin 21 nolu paragrafta yer verilen Kararın-
da da belirtildiği üzere, Anayasanın 128 inci maddesinde ifade edilen
“kamu görevlisi” kapsamında bulunan aile hekimlerinin nite-
likleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülük-
leri, aylık ve ödenekleri ile diğer özlük işlerinin kanunla dü-
zenlenmesi gerekmektedir.
30. Anayasanın 7 nci maddesinde, yasama yetkisinin Türkiye Bü-
yük Millet Meclisine ait olduğu ve devredilemeyeceği; 8 inci maddesin-
de, yürütme yetkisinin Anayasaya ve kanunlara uygun olarak yerine
getirileceği belirtilirken; 123 üncü maddesinde idarenin kanuniliği il-
kesine yer verilmiştir. Buna göre, Anayasa’da kanunla düzenlenmesi
öngörülen konularda, yürütme organına genel ve sınırları belirsiz bir
düzenleme yetkisinin verilmesi olanaklı değildir. Yürütmenin düzen-
leme yetkisi, sınırlı, tamamlayıcı ve bağımlı bir yetkidir. Ayrıca, yürüt-
me organına düzenleme yetkisi veren bir yasa kuralının Anayasa’nın 7
nci maddesine uygun olabilmesi için temel ilkeleri koyması, çerçeveyi
çizmesi, sınırsız, belirsiz, geniş bir alanı yürütmenin düzenlemesine
bırakmaması gerekir.
376 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU