Page 408 - kamu-personel-rejimi-3
P. 408

C. Kamu Denetçisi Muhittin MIHÇAK’ın Kamu Başdenetçisi-
            ne Önerisi
               30. Kamu Denetçisi tarafından yapılan inceleme ve araştırma ne-
            ticesinde; şikayet konusu görevden uzaklaştırma tedbirinin idarenin
            takdir yetkisi alanına girdiği, dolayısıyla yapılan işlemde hukuka aykı-
            rılık bulunmadığı değerlendirilerek şikayetin reddi yönündeki öneri
            Kamu Başdenetçisi’ne sunulmuştur.
               D. Hukuka ve Hakkaniyete Uygunluk YönündenDeğerlendir-
            me

               31. Şikayet başvurucusu, 3 nolu paragrafta değinildiği üzere, gö-
            revden uzaklaştırma tedbirinin ceza maksatlı ve zarar vermek amacı
            ile kullanılmasının mümkün olmadığını, bu tedbirin Başbakanlığın
            2005/14 sayılı Genelgesinin 3 üncü maddesinde ifade edildiği gibi   an-
            cak ilgili personelin yürütmekte olduğu görevin yürütülen soruştur-
            mayı etkileyeceği yönünde açık ve güçlü bir ihtimal bulunması halinde
            uygulanması gerektiğini belirterek görevden uzaklaştırma tedbirinin
            kaldırılmasını talep etmektedir.

               32. İdari işlemlerin hukuka uygun olup olmadığının denetimi, İdari
            Yargılama Usulü Kanunun 2 nci maddesinde ifadesini bulan, idari iş-
            lemlerin unsurları bakımından yapılan denetimdir. Buna göre, hukuka
            uygun bir işlem yetki, şekil, sebep, konu ve maksat unsurlarının tam
            olarak bulunması ile mümkün olabilmektedir. Bu unsurlarda bir eksik-
            lik varsa işlem hukuka aykırı halegelir.
               33. İdarenin bütün işlemlerinin önceden öngörülerek bütün unsur-
            larıyla kurallara bağlanması mümkün değildir. Bu sebeple, çok çeşit-
            li görevler üstlenmiş olan idarenin, durumun icabına göre harekette
            bulunma konusunda serbest olması gerekmektedir ve görevlerinin
            niteliği açısından idarelere belli konularda takdir yetkisi tanımak zo-
            runludur. Kanun koyucu, idarelerin görev ve yetkilerinin sınırlarını
            çizerken,  belirli  bir  konuda  karar  alıp  almama  veya  alacağı  kararlar
            arasından seçim yapma konusunda, ayrıca yetkileri kullanıp kullan-
            mamada ve kullanılmasının gereklerini saptamada, idareleri az ya da
            çok serbest bırakabilmektedir. Bu gibi durumlarda idarenin takdir yet-
            kisinden söz edilmektedir. (Prof. Dr. A. Şeref GÖZÜBÜYÜK, “Yönetim
            Hukuku” Güncelleştirilmiş 14 üncü Bası, Turhan Kitabevi, Ankara,
            2000,s.277)



                                                               KAMU DENETÇILIĞI KURUMU  403
   403   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413