Page 409 - kamu-personel-rejimi-3
P. 409
34. Hiç kuşkusuz takdir yetkisinin bulunması, idarenin keyfi dav-
ranması anlamına gelmemektedir. İdare bu takdir yetkisini kullanır-
ken mevzuatın koyduğu sınırlar içinde kalmalı, bu yetkiyi yasanın
öngördüğü amaçtan başka ya da kamu yararı dışında başka bir amaç
için kullanmamalı, eşitlik ilkesine uygun hareket etmeli, adil olmalı ve
hakkaniyet ölçüsünü gözetmelidir.
35. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 137 inci maddesinde
görevden uzaklaştırma, “Devlet kamu hizmetlerinin gerektirdiği hallerde,
görevi başında kalmasında sakınca görülecek Devlet memurları hakkında
alınan ihtiyati bir tedbirdir.” şeklinde tanımlanmıştır. Madde metnin-
den anlaşıldığı üzere idarelere belirli şartların oluşması durumunda
takdir yetkisi kapsamında görevden uzaklaştırma yetkisi verilmiştir.
Takdir yetkisinin sınırları aynı kanunda “kamu hizmetinin gerekliliği”,
“görevi başında kalmasında sakınca bulunması” olarak ifade edilmiştir.
36. Bir tedbir niteliğinde olan bu yetkinin yasa ile düzenlenmesiy-
le; memurun işlediği ileri sürülen suçun niteliğine ve yürüttüğü göre-
vin önemine göre, kamu hizmetlerinin düzenli ve sağlıklı şekilde yü-
rütülmesinin sağlanması, bu kişilerin görevleri başlarında kalmaları
halinde çalıştıkları kurum veya bu kurumun hizmetlerinden faydala-
nan vatandaşların güven duygusunun sarsılmasının önlenmesi, açılan
soruşturmaların sağlıklı yürütülmesi, delillerin karartılmasının önüne
geçilmesi ve benzeri maslahatlar amaçlanmaktadır. Görüldüğü üzere,
memurun görevden uzaklaştırılmasının, yürütülen soruşturmanın et-
kileneceği konusunda açık ve güçlü bir ihtimal bulunmasına münha-
sıran kullanılan bir yetki değil; aynı zamanda, idarenin diğer sakınca
gördüğü hallerde de kullanabileceği bir yetki olduğuanlaşılmaktadır.
37. Görevden uzaklaştırma geçici bir işlem olup, bir memurun gö-
revden uzaklaştırılabilmesi için hakkında soruşturma açılması veya
cezai kovuşturma yapılması ve ilgilinin görevinin başında kalmasının
gördüğü kamu hizmeti bakımından sakıncalı bulunması gerekmek-
tedir. Sakıncanın hangi hallerde doğacağı ve kamu hizmetlerinin ge-
rekleri kanunla belirtilmediğine göre bunun tespitinde idareye takdir
hakkı tanınmışbulunmaktadır.
38. Somut olayımızda, şikâyetçinin sayman mutemedi olarak gö-
revlendirildiği süre içerisinde alındılar üzerinde oynama yaptığı ve
sahte alındı belgeleri düzenleyerek zimmetine para geçirdiği, alındı
404 KAMU DENETÇILIĞI KURUMU