Page 409 - kamu-personel-rejimi-3
P. 409

34. Hiç kuşkusuz takdir yetkisinin bulunması, idarenin keyfi dav-
            ranması anlamına gelmemektedir. İdare bu takdir yetkisini kullanır-
            ken mevzuatın koyduğu sınırlar içinde kalmalı, bu yetkiyi yasanın
            öngördüğü amaçtan başka ya da kamu yararı dışında başka bir amaç
            için  kullanmamalı, eşitlik ilkesine uygun hareket etmeli, adil olmalı ve
            hakkaniyet ölçüsünü gözetmelidir.
               35. 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nun 137 inci maddesinde
            görevden uzaklaştırma, “Devlet kamu hizmetlerinin gerektirdiği hallerde,
            görevi başında kalmasında sakınca görülecek Devlet memurları hakkında
            alınan ihtiyati bir tedbirdir.” şeklinde tanımlanmıştır. Madde metnin-
            den anlaşıldığı üzere idarelere belirli şartların oluşması durumunda
            takdir yetkisi kapsamında görevden uzaklaştırma yetkisi verilmiştir.
            Takdir yetkisinin sınırları aynı kanunda “kamu hizmetinin gerekliliği”,
            “görevi başında kalmasında sakınca bulunması” olarak  ifade edilmiştir.
               36. Bir tedbir niteliğinde olan bu yetkinin yasa ile düzenlenmesiy-
            le; memurun işlediği ileri sürülen suçun niteliğine ve yürüttüğü göre-
            vin önemine göre, kamu hizmetlerinin düzenli ve sağlıklı şekilde yü-
            rütülmesinin sağlanması, bu kişilerin görevleri başlarında kalmaları
            halinde çalıştıkları kurum veya bu kurumun hizmetlerinden faydala-
            nan vatandaşların güven duygusunun sarsılmasının önlenmesi, açılan
            soruşturmaların sağlıklı yürütülmesi, delillerin karartılmasının önüne
            geçilmesi ve benzeri maslahatlar amaçlanmaktadır. Görüldüğü üzere,
            memurun görevden uzaklaştırılmasının, yürütülen soruşturmanın et-
            kileneceği konusunda açık ve güçlü bir ihtimal bulunmasına münha-
            sıran kullanılan bir yetki değil; aynı zamanda, idarenin diğer sakınca
            gördüğü hallerde de kullanabileceği bir yetki olduğuanlaşılmaktadır.
               37. Görevden uzaklaştırma geçici bir işlem olup, bir memurun gö-
            revden uzaklaştırılabilmesi için hakkında soruşturma açılması veya
            cezai kovuşturma yapılması ve ilgilinin görevinin başında kalmasının
            gördüğü kamu hizmeti bakımından sakıncalı bulunması gerekmek-
            tedir. Sakıncanın hangi hallerde doğacağı ve kamu hizmetlerinin ge-
            rekleri kanunla belirtilmediğine göre bunun tespitinde idareye takdir
            hakkı tanınmışbulunmaktadır.

               38. Somut olayımızda, şikâyetçinin sayman mutemedi olarak gö-
            revlendirildiği süre içerisinde alındılar üzerinde oynama yaptığı ve
            sahte alındı belgeleri düzenleyerek zimmetine para geçirdiği, alındı




           404   KAMU DENETÇILIĞI KURUMU
   404   405   406   407   408   409   410   411   412   413   414