Page 38 - Karabağ Raporu
P. 38

36   Karabağ İnsan Hakları İnceleme Raporu



             teçhizat hakkındaki bilgilerin, teknik ekin hükümlerine göre kaydedileceği, tüm
             bu bilgilerin, bir çatışmanın tarafı olan devletlerce saklanacağı ve çatışmanın sona
             ermesini takiben, sivillerin etkilenmesini önlemek için kontrolleri altında tutulan
             bölgelerdeki bilginin kullanımı dâhil olmak üzere, gerekli ve uygun tüm önlemleri
             geciktirmeden alacakları, Tarafların diğerinin toprağından çekilmesi durumunda,
             saklanan bilgilerin, güvenlik çıkarları izin verir vermez açıklanması gerektiği gibi
             hususlar düzenlenmiştir. Ancak söz konusu Sözleşme ile taraflar anti-personel kara
             mayınlarının tamamen yasaklanması konusunda fikir birliğine varamamışlardır.
             Bunun bir neticesi olarak kara mayınlarının bahsi geçen tehlikeleri nedeniyle
             yürütülen yasaklama kampanyası  sonucunda kısaca “Mayın  Yasağı Anlaşması”
             olarak da bilinen “Anti-Personel Mayınların Kullanımının, Depolanmasının,
             Üretiminin ve Devredilmesinin  Yasaklanması ve Bunların İmhası ile İlgili
             Sözleşme” (Ottawa Sözleşmesi) 1 Mart 1999 tarihinde yürürlüğe girmiştir.  164
             Ülkenin taraf olduğu Dünyada büyüyen mayın sorununa karşı; anti-personel
             mayınlarının kullanılması, stoklanması, üretilmesi ve transferinin yasaklanması
             ve imhasına dair sözleşmedir. Sözleşme kapsamında  Taraf Devletlerden her
             birinin anti-personel mayın bulunduğu bilinen veya döşenmiş bulunduğundan
             kuşkulanılan, yetkisi ya da denetimi altındaki bütün alanları belirlemek için
             elinden gelen her çabayı göstermesi gerekmektedir. Toplam 164 Ülkenin taraf
             olduğu Sözleşmeye Azerbaycan ve Ermenistan taraf olmamakla birlikte, Dünya
             ülkelerinin mayınlarla mücadelesi çerçevesinde Sözleşme önem arz etmektedir.

             1949 tarihli  Cenevre  Sözleşmelerinde  yetkisi  tanımlanmış  bağımsız  ve tarafsız
             bir  insani  kuruluş  olan  Uluslararası  Kızılhaç  Komitesi  (ICRC)  belli  silahların
             kullanılmasına ilişkin düzenlemelerin geliştirilmesinde lider rol oynamaktadır.
             ICRC tarafından “Uluslararası Örfi İnsancıl Hukuk” konulu çalışma yapılmış
             olup, 161 maddeden oluşan Uluslararası Örfi İnsancıl Hukuk Kurallarının
                              14
             Listesi hazırlamıştır . Bu kapsamda, Kural 82’de kara mayınları kullanan silahlı
             çatışmanın bir tarafının, mümkün olduğu oranda, mayınların döşendiği yerleri
             kayıt altına alması gerektiği; Kural 83’te ise muhasamatın fiilen kesilmesinden
             sonra çatışmanın kara mayınlarını kullanan tarafının, mayınların sivillere zarar
             vermemesi için bunları kaldırması, başka bir şekilde etkisiz hale getirmesi ya da
             kaldırılmalarını kolaylaştırması gerektiği belirtilmektedir.

             14  https://www.icrc.org/en/doc/assets/files/other/customary-international-humanitarian-law-i-
                icrc-eng.pdf
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43