Page 249 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 249

Ombudsmanlık kurumlarının görev ve         göstermesiyle bu kurumlar daha da ileri
            yetkileri büyük oranda birbirine ben-      taşınmakta, haklar ve özgürlükler nok-
            zemekle birlikte tüm Ombudsmanlık          tasında gelişmeye, dönüşmeye devam
            kurumlarının olmazsa olmazı bağımsız       etmektedir.
            ve tarafsız olarak idare üzerinde kontrol,
            denetim ve gözetim yetkisine sahip         Ülkemizde Ombudsmanlık kurumunun
            olmalarıdır. Bu derece geniş hareket       dünyadaki, özellikle Avrupa’daki uy-
            özgürlüğüne sahip olan Ombudsmanlık        gulamalara nazaran geç vücuda gelmiş
            kurumunun etkinliğinin ve itibarının       olmasından  kaynaklanan  dezavantajı
            temel iki dayanağından birini  “bağımsız   Kurumumuz büyük  bir  özveri,  yoğun
            statüsü”,  diğerini ise yönetilenlerin de   çalışma ile gidermeye çalışmakta, bu
            şikâyet mekanizması veya Kurumun           noktada öncelikle Yüce Meclisimizin
            resen inceleme, Parlamentoya raporla-      ve idarelerin desteğine ihtiyaç duymak-
            ma vb. diğer araçlarla yönetime katıla-    tadır. 91 yıldır yerleşik kamu kültürünün
            rak, idareye ve bir bütün olarak mevcut    bir anda değişmesinin beklenemeyeceği
            sisteme yön vermeleri oluşturmaktadır.     kabul edilmekle birlikte, yasamızda
            Böylelikle, gerek şikâyet mekanizması      yapılacak değişiklikler ile yetkilerimizin
            aracılığıyla  gerekse  de  resen  harekete   artırılması yoluna gidilerek bu sorunun
            geçmek suretiyle, mevcut sistemdeki
            hukuka aykırılıklar, yasal boşluklar,      çözümüne büyük ölçüde katkıda bu-
            hakkaniyetli   olmayan     uygulamalar     lunulacağı düşünülmektedir.  Bu nok-
            tespit edilerek, hukuka ve hakkaniyete     tada,  yasal  değişiklik  gerçekleşinceye
            uygun, iyi yönetim ilkeleriyle uyumlu,     kadar ise TBMM bünyesinde İdarelere
            iyi yönetişime dayanan ve nihai olarak     verdiğimiz tavsiye niteliğindeki karar-
            insan haklarını koruyan ve güçlendiren     ları Kurumumuz ile işbirliği içinde takip
            bir sistemi hayata geçirmek ve ülkemizi    edecek bir mekanizmanın oluşturulması
            demokratik, çağdaş ülkeler seviyesinde     büyük önem arz etmektedir.
            en üst sıralara taşımak mümkün olacak-
            tır. İlk kez 1809 yılında İsveç’te Ombuds-         7.4. Kurumumuzla İşbirliği
            manlık kurumunun hayata geçmesinden                       Örnekleri
            bu yana geçen süreçte özellikle Avrupa

            ülkelerinde demokrasi, özgürlük ve in-     Kurumumuz idarenin işlem, eylem,
                                                       tutum ve davranışları hakkındaki
            san hakları anlayışının sürekli gelişme
                                                       şikâyetleri  incelediğinden,  ilgili  idare-



                                                  249
   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253   254