Page 248 - kdk-2014-yillik-rapor
P. 248

likte, kanuni boşluk ve Kurumumuzun        En önemlisi de TBMM Başkanlığı ve
          önem ve saygınlığının kamu görevli-        Yüce Meclis üyelerinin bu sorunlara sa-
          lerince yeterince anlaşılamaması nedeni    hip çıkması, yasal imkanlarını zorlama-
          ile böyle sorunlar yaşandığı gözlemlen-    ları beklenmektedir.
          mektedir.
                                                            7.3. Avrupa’da Ombudsmanlık
          Bu konuda olumlu bir örnekten bahset-
          mek gerekirse; Kurumumuz tarafından               Kurumlarının Kararlarının
          Orman ve Su İşleri Bakanlığına yönelik            Uygulanması
          olarak verilen tavsiye kararları hakkında
          bizzat Sayın Bakan Prof. Dr. Veysel Eroğ-  Kurumumuzun        tavsiye    kararları-
          lu tarafından değerlendirme yapılmak-      na uyma oranının artırılabilmesi ve
          ta, cevabi yazılar da bizzat Sayın Bakan   şikâyetlerin daha etkin bir şekilde
          tarafından imzalanarak Kurumumuza          çözüme kavuşturulabilmesi için 6328
          gönderilmektedir. Bu uygulamanın tüm       sayılı Kanunda yapılacak bir değişiklik
          kamu kurum ve kuruluşlarına örnek ol-      ile Kurumumuza resen inceleme yet-
          masını temenni etmekteyiz. Belirtilen
          sorunun  çözülmesi için  tavsiye karar-    kisi verilmesi, Anayasa Mahkemesine
          larımızın uygulanması konusunda, karar     aykırılık iddiasıyla başvurulabilmesi,
          almaya yetkili merciin kanunla düzen-      insan hakları ile ilgili temel metinlerin
          lenmesi, bu suretle Kurumumuzun ka-        imzalanması sürecinde Kurumumuzun
          rarları hakkında değerlendirme yapacak     görüşüne başvurulması, Kurumumuzca
          kamu görevlilerinin üst düzey yönetici     fiilen uygulanan uzlaşma müessesesinin
          niteliğinde olmasının sağlanması bir       yasal zemine kavuşturulması, tavsiye
          çözüm olarak önerilmektedir.               kararlarının uygulanması konusun-
                                                     da değerlendirme yapacak mercilerin
          Tavsiye kararlarımıza uyma oranının        kanunla düzenlenmesi ve bu  yetkinin
          düşük olmasının nedenlerinden biri de
          idarenin  sorun çözümüne  odaklı  ol-      üst yöneticilere verilmesi, tavsiye kara-
          mayan, kırtasiyeciliğin ve bürokrasinin    rını uygulayan idareye ve kamu görevli-
          yoğun olduğu, uzlaşma kültürüne sahip      lerine  sorumluluk  yüklenilmemesi  gibi
          olmayan yapısıyla ilgili olup, bir hukuk   düzenlemelerin yapılmasının gerekli
          kültürü sorunu olan bu durumun, Kuru-      olduğu düşünülmekte olup Avrupa’daki
          mumuz gibi insan hakları alanında faa-     Ombudsmanlık kurumlarının benzer ve
          liyet gösteren kurumların da katkısıyla    daha güçlü birçok yetki ile donatıldığı
          zamanla çözülebileceği düşünülmekte-       bilinmektedir.
          dir.



                                                  248
   243   244   245   246   247   248   249   250   251   252   253