Page 128 - kdk-sempozyum-1
P. 128

Bunların yanı sıra genel olarak; Ombudsman, idarenin yurttaşları muhatap alan
                işlem ve eylemlerindeki aksaklıkları ortaya koyar. Bu bağlamda Ombudsmanın
                işlevi  yönetimin  işlemlerini  sorgulamak  ve  araştırmaktır.  Ombudsman  sadece
                yönetiminin kötü uygulamalarını tespit edip bu uygulamaları engellemekle kal-
                mayıp, bu gibi kötü uygulamaların sebeplerini araştırıp çözüm yolları üretmeye
                çalışırlar.  16

                Denilebilir ki;  Ombudsmanın herhangi bir konuda idareyi bağlayıcı karar alma-
                sı mümkün değildir. Dolayısıyla idare Ombudsmanın kararlarını yerine getirme-
                mekten dolayı herhangi bir sorumluluk altına girmez. Aynı zamanda Ombuds-
                man idareye emir veremez, genel öğütlerde ve tavsiyelerde bulunur. Raporlar
                hazırlar. Bu görevi yerine getirirken idareye ait bazı belgeleri inceleyebilme yet-
                kisine haizdir ve idare bunları Ombudsmana vermekten kaçınamaz. Buna aykırı
                davranışlar cezalandırılır.  17

                Ombudsman, idarenin kişilere karşı yanlış olan kararlarını düzeltmemesi halinde
                durumu parlamentoya bildirir ve kamuoyuna açıklar. Ombudsmanın kararlarının
                etkinliği bu noktada başlar. Yönetimin haksız işlemlerinin ve hatalı uygulama-
                larının kamuoyuna bildirilmesi ve aksak ilerleyen yönetime karşı bir kamuoyu
                oluşturulması Ombudsmanlığın önemini ortaya koyar.  18

                Vurgulamakta fayda var ki Ombudsman bu önemli işlevini yerine getirmek için
                genellikle başvuru üzerine harekete geçer. Bu başvuru, yazılı, sözlü ya da çağımı-
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                za uygun olarak e-posta şeklinde yapılabilir. İnsanların Ombudsmana  bu yollarla
                direkt olarak kolay ve masrafsız bir şekilde ulaşması Ombudsmanı diğer denetim
                mekanizmalarından ayırt eden en büyük özelliktir.   19

                Kaldı ki Ombudsmanın faaliyet alanı üç aşamadan oluşur. İşin başlangıç noktala-
                rı, şikâyetler ve kendi inisiyatifiyle başlattığı çalışmalardır. Çalışmalar iki katego-
                riden oluşur: Araştırmalar ve denetimler. Ombudsman çalışmaları sürdürürken
                her türlü bilgi ve belge kendisine verilir. Sonuçlandırma araçları ise dava açma,
                disiplin uygulaması, talimat,  hatırlatma, basına beyan, parlamentoda konuşma,
                yıllık rapor ve bülten olarak sıralanabilir  20
                16. TEMİZEL, Zekeriya., “Yurttaşın Yönetime Karşı Korunmasında Bir Denetim Organı: Ombudsman”  Yeni Türkiye
                Dergisi , Ankara  1997, s.14, s.764
                17. ERHÜRMAN, Tufan, “Ombudsman” , AİD, C.31, S.3, s.95
                18. ERHÜRMAN, Agm, s. 94
                19. ERHÜRMAN, Agm., s. 94
                20. TÜSİAD: “Ombudsman Kurumu İncelemesi”, Ocak 1997, s.16

        128                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133