Page 132 - kdk-sempozyum-1
P. 132
alınmak zorunda kalınıyor. Bu idari kararlara karşı itirazların sayısı artıyor ve bu
da işleri sürekli daha yoğun ve daha yüklü bir hale getiriyor. Ve bunun sonucunda
adli yargının ve idari makamların böyle bir yükün altından kalkamayacağı, vatan-
daşa talep ettiği hizmeti vermekte gecikeceği ve bunu da düzgün veremeyeceği
açıkça ortaya çık(ıyor)” maktadır.
26
“ Bu durumda, yargıya işini hafifletmek için yardımcı olacak, hukuk devleti olarak
vatandaşa, taleplerini yerine getirmekte yardımcı olacak ve vatandaştaki adale-
tin işlemediği , yavaş işlediği ve kendinden yana olmadığı duygusunu bertaraf
edecek bir işleyiş…..”olarak Ombudsman kurumunun gerekliliği İspanya Ombu-
27
dsmanı tarafından dile getirilmiştir.
“…..Ombudsman kurumu, adaletin işleyişine bir alternatif oluşturmakla birlikte,
aynı zamanda tamamlayıcısı da oluyor. …..Vatandaş o kişiye derdini anlatabiliyor
ve doğrudan doğruya onun dinlemesini sağlayabiliyor. Ombudsman vatandaşın
şikâyeti her ne ise bunu idari makama iletiyor ve bunun idari makamla nasıl çö-
zülebileceği konusunda bir hemfikirlik sağlandıktan sonra tekrar vatandaşa dö-
nüyor ve bir dava açılmasına gerek kalmadan çoğu zaman bu meselenin çözül-
mesine aracı” olarak görülmektedir.
28
“Ombudsman herhangi bir hukuku temsilen orada olmadığı için, onun verdiği ka-
rara bir itiraz söz konusu değildir. Ve bu sayede sizi temin ederim ki inanamaya-
cağımız kadar çok ihtilaf yada itiraz, idareyle diyalog kurulması sayesinde kamu
I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
idaresinin hangi birimi olursa olsun bir çözüme bağlanabiliyor ve bu şekilde da-
vaların artması ve büyük bir yük oluşturması da engellenmiş ol(uyor)” maktadır.
29
Yine İsveç hükümetinin diplomatik güçlükleri önlemek amacıyla nazi aleyhtarı
bir tiyatroyu yasaklaması üzerine Ombudsman hukuka aykırı saydığı bu kararı
tenkit etmekten geri kalmamış ve oldukça etkili olmuştur.
Ayrıca Ombudsman yasaya uygunluk (legalite) denetimi yapabildiği kadar yerin-
delik (oportunite) denetimi de yapabilmektedir.
Yargı ile kıyasladığımızda Ombudsman, izlediği yöntem bakımından hiçbir yön-
temle bağlı değildir.
26. GIL-ROBLES, Alvaro. , “Ombudsman” Sempozyum, Ankara, 11 Mayıs 2004, 136. Yıl, Danıştay Başkanlığı, s.74.
27. GIL- ROBLES, Agm. s.74
28. GIL-ROBLES, Agm., s.74
29. GIL-ROBLES, Agm., s.75
132 KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU