Page 132 - kdk-sempozyum-1
P. 132

alınmak zorunda kalınıyor. Bu idari kararlara karşı itirazların sayısı artıyor ve bu
                da işleri sürekli daha yoğun ve daha yüklü bir hale getiriyor. Ve bunun sonucunda
                adli yargının ve idari makamların böyle bir yükün altından kalkamayacağı, vatan-
                daşa talep ettiği hizmeti vermekte gecikeceği ve bunu da düzgün veremeyeceği
                açıkça ortaya çık(ıyor)”    maktadır.
                                    26
                “ Bu durumda, yargıya işini hafifletmek için yardımcı olacak, hukuk devleti olarak
                vatandaşa, taleplerini yerine getirmekte yardımcı olacak ve vatandaştaki adale-
                tin işlemediği , yavaş işlediği ve kendinden yana olmadığı duygusunu  bertaraf
                edecek bir işleyiş…..”olarak   Ombudsman kurumunun gerekliliği İspanya Ombu-
                                       27
                dsmanı tarafından dile getirilmiştir.
                “…..Ombudsman kurumu,   adaletin işleyişine bir alternatif oluşturmakla birlikte,
                aynı zamanda tamamlayıcısı da oluyor. …..Vatandaş o kişiye derdini anlatabiliyor
                ve doğrudan doğruya onun dinlemesini sağlayabiliyor. Ombudsman vatandaşın
                şikâyeti her ne ise bunu idari makama iletiyor ve bunun idari makamla nasıl çö-
                zülebileceği konusunda bir hemfikirlik sağlandıktan sonra tekrar vatandaşa dö-
                nüyor ve bir dava açılmasına gerek kalmadan çoğu zaman bu meselenin çözül-
                mesine aracı”   olarak görülmektedir.
                            28
                “Ombudsman herhangi bir hukuku temsilen orada olmadığı için, onun verdiği ka-
                rara bir itiraz söz konusu değildir. Ve bu sayede sizi temin ederim ki inanamaya-
                cağımız kadar çok ihtilaf yada itiraz, idareyle diyalog kurulması sayesinde kamu
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                idaresinin hangi birimi olursa olsun bir çözüme bağlanabiliyor ve bu şekilde da-
                vaların artması ve büyük bir yük oluşturması da engellenmiş ol(uyor)”   maktadır.
                                                                           29
                Yine İsveç hükümetinin diplomatik güçlükleri önlemek amacıyla nazi aleyhtarı
                bir tiyatroyu yasaklaması üzerine Ombudsman hukuka aykırı saydığı bu kararı
                tenkit etmekten geri kalmamış ve oldukça etkili olmuştur.

                Ayrıca Ombudsman yasaya uygunluk (legalite) denetimi yapabildiği kadar yerin-
                delik (oportunite) denetimi de yapabilmektedir.

                Yargı ile kıyasladığımızda Ombudsman, izlediği yöntem bakımından hiçbir yön-
                temle bağlı değildir.
                26. GIL-ROBLES, Alvaro. , “Ombudsman” Sempozyum, Ankara,  11  Mayıs 2004, 136. Yıl, Danıştay Başkanlığı, s.74.
                27. GIL- ROBLES, Agm. s.74
                28. GIL-ROBLES, Agm., s.74
                29. GIL-ROBLES, Agm., s.75

        132                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136   137