Page 130 - kdk-sempozyum-1
P. 130

olduğu gibi Fransa’da “Aleniyet” ilkesi kabul edilmiştir. Yasaya göre arabulucu,
                her sene sonunda hazırladığı bir raporda o sene içindeki faaliyetlerinin bir dö-
                kümünü yapar ve hangi bakanlığın, hangi idare biriminin, ne tür işlemleri hakkın-
                da ne kadar başvurma olduğu, bunların sonuçlarında idarenin haklı mı, haksız
                mı çıktığını; idarenin aksayan yönlerinin ne olduğu ve nihayet bu aksaklıkların
                giderilmesi için ne gibi tedbirler almak gerektiğini geçmiş senelerde önerilen
                tedbirlerin alınmış olup olmadığını açıklar. Bu raporu Cumhurbaşkanına ve par-
                lamentoya sunar. İdareden tatmin edici bilgi ve cevap alamadığı hallerde ya da
                özel öneme sahip olan konularda ayrıca özel rapor da hazırlayabilir. Raporların
                gerek kamuoyuna açıklanması, gerekse parlamentoda eleştirilere tabi tutulması,
                idare birimlerini korkutmakta ve arabulucunun raporunda yer almamak için gay-
                ret sarf ettirmektedir.

                Belirtmekte fayda var ki, Fransa’da mediateur’ün işi, diğer ülkelerdeki Ombuds-
                manlarınkinden daha zordur. Fransız idaresinde her bakanlığın bünyesinde katı
                bir kademelenme (Hierarchise) vardır. “Memurlar, kendi rollerini, politika adam-
                larınınki ile zıt kabul etmektedirler. Memurların gözünde, bir milletvekili veya
                bakan her şeyden önce politik bir şahıstır. Bu anlayış, politika adamının menfaa-
                tinin her zaman belirli biri zümrenin menfaati olduğunu; partisinin, çerçevesinin,
                bakanlığının yararlarını izlediğini ifade etmektedir; hiçbir halde kamu yararı söz
                konusu değildir. Oysa memurlar kendilerini kamu yararının koruyucusu saymak-
                tadırlar. Bu sosyolojik koşullar ve memurların genel menfaata verdikleri önem,
          I. Uluslararası Kamu Denetçiliği (Ombudsmanlık) Sempozyumu
                arabulucunun işini gerçekten zorlaştırmıştır. Mediateur, özel yararların izleyicisi
                ve koruyucusu gibi bir parlamenterin istemi üzerine girişime geçtiğine göre, ye-
                rel bölgesel biri yararın savunucusu gibi görünmek riski ile karşılaşmıştır.  25
                Buraya kadar aktardıklarımızdan çıkarılacağı gibi;


                Ombudsman’a idarenin denetiminde tanınan yetkileri şu şekilde özetleyebiliriz;
                • Ombudsman’a, yasaya uygunluk denetiminin yanında yerindelik denetimi de
                tanınmaktadır. Örneğin, tutukluya hapishanede,  hastaya hastane de iyi davranı-
                lıp davranılmadığını denetlemek,

                • Ombudsman, re’ sen harekete geçmek suretiyle soruşturma, kovuşturma yapa-
                bilmektedir,

                25. OYTAN, Agm., s.213

        130                                                       KAMU DENETÇİLİĞİ KURUMU
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135